Afstand houden blijkt lastig in de dagelijkse praktijk

Echte bakker de korenaar

Voor ondernemers waren de afgelopen maanden spannend. Welke impact zou de crisis hebben op hun bedrijf? Ook voor medewerkers waren het onzekere tijden. Is het veilig om te gaan werken, voldoen de hygiënemaatregelen en heb ik straks nog een baan? Vier medewerkers vertellen in Bakkers in bedrijf nummer 6 (komende vrijdag op de mat) hoe zij de coronatijd ervaren. Hier alvast één van hen.

Echte Bakker De Korenaar in Roden is een zelfbedieningswinkel. “Klanten komen bij ons niet echt aan een toonbank,” aldus Jacolien van Panhuis. Het is meer als in een supermarkt: klanten pakken zelf wat ze willen kopen. Daarom valt het aantal benodigde maatregelen vanwege corona mee. “Al hebben we wel een vaste looproute ingesteld. En er mogen maximaal vier klanten in de winkel zijn. Onze klanten houden zich daar goed aan. Maar even iets pakken voor een klant die iets niet kan vinden, zit er niet in. Daardoor voelt het afstandelijker. Gelukkig zijn schermen bij de kassa bij ons niet nodig. Daar hebben we wel even over getwijfeld, maar onze toonbank is heel diep en de winkel is ruim genoeg. In onze andere winkel, in Surhuisterveen, hangen wel schermen. Die is veel kleiner.”

In plaats van twee kassa’s, is nu één kassa open. “Daarmee voorkomen we dat we dicht naast elkaar moeten staan. In het begin probeerden we de anderhalve meter afstand goed te bewaren, maar dat bleek al snel lastig. Tijdens het werk loop je steeds langs elkaar.”

Weinig besmettingen

Toch maakt van Panhuis zich geen zorgen over het risico om ziek te worden. “We zitten hier in het noorden, waar veel minder besmettingen zijn dan elders in het land. Bovendien ben ik nog jong (30 jaar) en val ik niet in een risicogroep. Inmiddels merk ik dat ik, net als veel andere mensen, iets makkelijker word, nu de maatregelen versoepelen.” Het opvangen van de kinderen leverde geen problemen op. “Mijn man is bakker, die werkt vooral ’s nachts, terwijl ik overdag werk. Samen met mijn ouders konden we de opvang voor de kinderen goed regelen.”

Het werkritme is de afgelopen maanden wel veranderd. “In het begin was het rustig in de winkel. Met bezorgen was het daarentegen die eerste tijd veel drukker. We zijn de enige bakkerij in Roden die de bezorgdienst zo ruim heeft opgezet. Nu merken we dat het ook in de winkel weer drukker wordt. Maar het aantal klanten is nu lastiger in te schatten. Wist je voorheen precies hoeveel brood je op een maandag nodig had, nu is dat veel moeilijker te voorspellen. Klanten komen niet meer op vaste dagen. De verkoop is ook veranderd. De bestellingen voor gebak voor bruiloften, feesten en partijen is nagenoeg stilgevallen. Aan de andere kant kopen mensen vaker lekkers voor zichzelf of voor een ander. Dankzij de coronacrisis zien we wel nieuwe mensen in de winkel. Zij willen lokale ondernemers steunen in deze crisistijd. Die klanten blijven terugkomen, dus dat is goed nieuws voor de toekomst.”

Dossiers
Lees ook
De menselijke maat terug!

De menselijke maat terug!

In ons dagelijks werk zien we ondernemers in de ambachtelijke bakkerijsector op vele fronten worstelen met regeldruk. Regelmatig wordt onze hulp ingeroepen om mee te kijken, te denken of te zoeken naar een oplossing.

‘Op je handen zitten’

‘Op je handen zitten’

Tijdens een sollicitatiegesprek, voor de functie van manager human resources, werd mij op de valreep gevraagd: “O ja, hoe ga jij mij eigenlijk inspireren?” Voor ik het wist floepte het eruit: “Ik ga jou niet inspireren, dat doe je hopelijk zelf!”.

'We zijn constant bezig met het verbeteren van onze producten'

'We zijn constant bezig met het verbeteren van onze producten'

Automatisering, duurzaamheid en het vergroten van de efficiency: dat zijn momenteel de belangrijkste thema’s op het gebied van bakkerijmachines. Het zijn ontwikkelingen die al een aantal jaren spelen. Dat geldt voor zowel de ambachtelijke als de industriële bakkerij. Bakkers in bedrijf sprak met drie leveranciers. Vandaag het laatste deel met de EverBake...