Bakkerij Tetteroo heeft vestigingen in Naarden, Blaricum, Huizen en Muiderberg. Het is niet altijd makkelijk om ze allemaal op één lijn te krijgen. Hoe zet je een structuur neer zodat je alle zaken goed kunt runnen? Stef en Mandy van Manen geven acht tips.

“Het is heel anders om bakker of ondernemer te zijn”, vertelt Stef. “Ik heb de afgelopen jaren al heel veel ontwikkeld op dat laatste vlak, maar ik heb ook nog steeds veel te leren. Om alle zaken goed te kunnen runnen, moet je een bepaalde structuur neerzetten. Daar wilden we begeleiding bij." Dat kregen ze van André Wijnhorst van de Nationale Bakkerij Academie (NBA).

1. Schakel een mystery guest in
Via de NBA kwam er een mystery guest naar de winkels. Deze bekijkt hoe alles eruit zien en hoe hij/zij wordt geholpen. Aan de hand daarvan kun je zien wat er goed gaat en wat beter kan.

2. Probeer extra te verkopen
André: “Dan moet je eerst weten wat de gemiddelde besteding per klant is en van daaruit afspraken gaan maken. Alle vestigingen worden aangestuurd door iemand ter plekke, en met de medewerkers van de vestigingen hebben we een training gedaan en afgesproken om twee op de tien klanten iets extra’s te verkopen."

3. Whatsappgroep voor medewerkers
Via deze whatsappgroep houden medewerkers elkaar op de hoogte konden houden van de acties per winkel.

4. Ideeën voor acties van medewerkers
Laat medewerkers met ideeën voor acties te komen. “Je loopt nou eenmaal harder voor een eigen idee
dan voor iets wat je opgelegd krijgt."

5. Stel een managementteam in
Stef en Mandy hebben een management waarin elke vestiging wordt vertegenwoordigd. Gezamenlijk bepalen ze de doelen per vestiging.

6. Zorg dat je medewerkers blij zijn
Aandacht voor de medewerkers, regelmatig een uitje met z’n allen, en afspraak-is-afspraak zijn voor Stef en Mandy de uitgangspunten.

7. Whatsappgroup voor klanten
Naar de Whatsappgroup kunnen klanten hun bestellingen sturen en eventuele bijzonderheden doorgeven.

8. Ontwikkel klantenacties
Mandy en Stef ontwikkelden verschillende acties om meer klanten in de winkel te krijgen. Zoals een oliebollenkaart waarmee mensen twee gratis oliebollen op kunnen halen. “Voor bestaande klanten is dat een mooi extraatje en we kregen er veel nieuwe klanten mee. Want als je die twee oliebollen komt halen, neem je vaak toch wat meer mee, of iets anders uit ons assortiment.”

Meer weten over Mandy en Stef van Manen en Bakkerij Tetteroo? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf 2-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.

Altijd op de hoogte blijven?