Acht punten die van je winkel een experience maken

Experience wordt steeds belangrijker voor een winkel. Klanten zijn op zoek naar een ervaring. Het begrip experience-economy is al twintig jaar geleden bedacht, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat een ‘ervaring’ precies is. 

Tijdens de Belgium Chocolate Summit sprak Katelijn Quartier hierover. Zij is gepromoveerd in retail design en is academisch directeur van het kenniscentrum Retail Design Lab. “Er is in de wetenschap erg veel kennis, maar dat is lang niet allemaal bekend bij het publiek”, aldus Quartier. Zij noemt acht punten die van een winkel een experience maken. 

1. Thema
De winkelervaring moet een thema hebben. Een klant koopt niet meer alleen een product, maar wil ook een ervaring

2. Alles moet coherent zijn
Alle uitingen, van de muziek tot het personeel en aankleding moeten coherent zijn en bijdragen aan het thema

3. Geen verstorende elementen
Er zijn geen verstorende elementen. Volgens Quartier accepteert een consument maximaal drie storende elementen, zoals radio, onvriendelijk personeel en een vieze vloer. Hierna gaat de klant waarschijnlijk weg.

4. Inspelen op de gemoedstoestand
De winkel speelt in op de gemoedstoestand van de klant: er zijn elementen aanwezig die een klant vrolijk, sereen of juist nieuwsgierig maken. Dit moet aansluiten op het thema van de winkel.

5. Herinneringen
De winkel creëert herinneringen voor de klant.

6. Prikkel de zintuigen
Alle zintuigen van de klant moeten worden geprikkeld: niet alleen visueel, maar ook wat betreft geur en geluid.

7. Inspelen op onderbewustzijn
Een winkel moet inspelen op het onderbewuste van een klant. Een bepaalde opstelling of kleurcode kan onbewust meer invloed hebben dan klanten zelf denken.

8. Authenticiteit
De winkel is authentiek

Lees ook
Beko OmzetBarometer signaleert grote verschillen tussen bakkers

Beko OmzetBarometer signaleert grote verschillen tussen bakkers

Beko Advies maakt vandaag (16 juli) de resultaten van de Beko Omzet Barometer tot en met week 26  bekend. De resultaten geven een goed beeld van het eerste halfjaar van 2019. In de gegevens is rekening gehouden met het effect van de btw-verhoging. De gegevens van 2018 zijn omgerekend naar het nieuwe btw-tarief van 9%. Pasen vorig jaar erg vroeg,...

Haal alles uit je omzet deze zomer(vakantie)

Haal alles uit je omzet deze zomer(vakantie)

Kijk jij ook zo uit naar de zomer(vakantie)? Ga je op vakantie of blijf je lekker thuis en doorwerken? Hoe dan ook, als half Nederland op vakantie gaat, zien winkels hun omzet vaak dalen. Wat kun je doen om dit te voorkomen? Met de zomervakantie in het vooruitzicht zet de Stichting Ambachtelijke Bakkerij alvast een aantal tips voor jou op een rij! Tekst:...

De Veldkeuken breidt uit in historisch rijksmonument

De Veldkeuken breidt uit in historisch rijksmonument

René van der Veer en Juliette Borggreve wilden hun ambachtelijke bakkerij en landgoedkeuken De Veldkeuken uitbreiden. Hun droomlocatie vonden ze op het landgoed ’t Goed ten Rhijn’. Een historisch rijksmonument op een steenworp vanaf hun bestaande locatie en woning. Na de eerste presentatie van de plannen in 2010 is het project nu gereed.

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Wij zijn op zoek naar banketbakker. Dit mag een zelfstandig werkende zijn maar ook een schoolverlater die op zoek is naar een leuke baan. Je komt in een team van...

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Je zal in een klein team gaan werken waar je als deegmaker/ broodbakker ingezet gaat worden. Je bent flexibel inzetbaar en wanneer nodig wissel je met collega's...

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Voor onze klant in de omgeving van Harderwijk zijn we per direct op zoek naar (ervaren) zelfstandig werkend banketbakker. Het betreft een fulltime functie, bij goed...