54 procent van de bakkers heeft geen website

Website

Ook in de bakkerijbranche komt de vraag steeds meer naar voren om online te kunnen bestellen, zeker voor grote afnames. In hoeverre gaan bakkers in deze ontwikkeling mee. Hoeveel bakkers hebben een website? Dat zocht Telefoonboek.nl uit.

Onderzoek

In totaal Telefoonboek.nl 4487 bakkers uit de database. Bij deze winkels keken de onderzoekers hoeveel bakkers een werkende website bezitten. Url’s zonder werkende pagina zijn niet meegeteld als werkend. 1710 bakkers bezitten een werkende website. Dit komt neer op 38,1 procent. Het betekent dat 61,9 procent van de onderzochte bakkerijen – 2777 gevallen – geen werkende website heeft.  Soms vonden de onderzoekers wel een url, maar werkte de site niet naar behoren.

Responsive

Vervolgens keken de onderzoekers bij de websites van de 1710 bakkers. Ze testen deze website op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is de website altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 46 procent van de onderzochte bakkerijen werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat bij 54 procent van de bakkers de website aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze wordt bekeken op mobiel of tablet.

Broodnodig

“Een simpele website met alleen de broodnodige informatie kan al voor meer klandizie zorgen” weet Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. “Het zorgt voor een grotere vindbaarheid op het web en het geeft je winkel een professionele uitstraling. Wanneer mogelijke klanten al op pad zijn, kan ook de mobielvriendelijkheid van de website hieraan bijdragen.

Lees ook:

 
Lees ook
Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Versspecialisten kunnen vanaf 18 oktober verschillende gratis workshops, masterclasses en coaching sessies volgen bij Google. Deze worden aangeboden in samenwerking van met brancheorganisaties VBW, VNV, ADN, NBOV en KNS.

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

Doe online inspiratie op

Doe online inspiratie op

Waar Bakkers in bedrijf je normaal graag tips voor activiteiten had gegeven, hebben we nu deze Online Inspiratiegids, vol met plekken om vanuit huis inspiratie op te doen. Ook leuk voor na de coronatijd! Vandaag het laatste deel van deze gids.