30 jaar EverBake en een nieuwe locatie

EverBake Peter Eversdijk, Thom en Nick

EverBake Group hield drie dagen lang open huis en Inspiratie Dagen. Hiermee vierde het bedrijf het 30-jarige bestaan. Ook was het gelijk een mooie gelegenheid voor Peter Eversdijk en zijn zonen Thom en Nick om het nieuwe pand in Breda te laten zien. Hier zal in de toekomst een proefbakkerij komen waar EverBake (potentiële) klanten kan ontvangen.

EverBake opende de deuren in Breda en nodigde bakkers uit om te komen kijken naar alles wat EverBake en de partners te bieden hebben, van bakeware en coatings tot ZELA spray-oplossingen, ovens, koelingen en machines. Bij binnenkomst stonden de bakkers van Royal Steensma gelijk klaar om de mogelijkheden van de CREARE frituurlijn te laten zien, van de welbekende oliebollen (gemaakt met Damco Oliebollen Superieur) tot en met churros en donuts. Ook brachten de bakkers van Royal Steensma cakes en tulbanden mee: met een goed gevulde showtafel lieten ze zien wat er allemaal mogelijk is qua soorten en decoratie.

Everbake showtafel

Nieuw op de bbq: brood

Meester Boulanger Hiljo Hillebrand (Royal Steensma) ontwikkelde met Big Green Egg BBQ Bread; een verzameling recepten van broden die goed samengaan met de barbecue, en zelfs op de bbq gemaakt kunnen worden. “Barbecueën is al jaren populair en de aandacht ervoor groeit nog steeds. Dit is vanuit de bakker dan ook een mooie aanvulling op die trend”, vertelt Hiljo. Hij adviseert bakkers om met andere ondernemers te kijken wat je met deze producten kunt doen. “Werk samen, wellicht kun je een mooie box samenstellen of samen met de slager een kortingsactie opzetten.” De recepten staan in een nieuwe uitgave van Royal Steensma.

Binnenkort gaat één van de bezoekers van het open huis van EverBake ook nog aan de slag met dit brood, want bezoekers maakten kans op een dag BBQ Bread bakken met Meester Boulanger Hiljo Hillebrand.

EverBake Frituurdemo

Ovens die energie besparen

Helemaal achterin de bedrijfshal vertoonde de Duitse meesterbakker Dietmar Rostek van Heuft zijn creaties. De hele dag door liet hij onder meer de bereiding van baguettes, krentenbollen, worstenbroodjes en verschillende zuurdesem- en busbroden zien. Hij maakte daarbij gebruik van de verschillende soorten bakeware van EverBake en de ZELA machines met de nieuwste spuittechnieken voor het invetten van de vormen en voor het decoreren van de broden.

Everbake Duitse Meesterbakker

De Duitse meesterbakker werkte met de koelingen van iceCool en ovens die Heuft voor deze gelegenheid had neergezet. Jankees Geurts vertelde de bezoekende bakkers hoe er met Heuft ovens energie bespaard kan worden. “Heuft zit qua kwaliteit en prijs in het hogere segment en met de thermische olie-oven bak je ontzettend stabiel en kun je tot 40 procent op je energie besparen. En als je dan ook nog subsidie kunt krijgen op de aanschaf, dan is het de moeite waard om de rekensom eens te maken.”

Er is nu geen beter moment om er over na te denken de energietransitie en de stijgende energieprijzen in gedachten, vult Peter Eversdijk aan. “Nu de prijzen de pan uit rijzen, laten we zien hoe je hybride of volledig elektrisch een beter rendement kan halen. Daarnaast bieden wij financierings- en lease mogelijkheden zodat de bakker met de nieuwste technologie kan werken voor een vast laag bedrag per maand.”

Familiebedrijf met proefbakkerij

Peter Eversdijk greep de drie dagen met bezoekers ook aan om zijn zoons Nick en Thom nog bekender te maken in de branche. “Het is mooi dat zij een rol spelen en doen waar zij goed in zijn. Ze hebben het bijvoorbeeld over e-commerce. Voor mij is dat niks, maar als zij ermee aan de slag willen dan lijkt me dat een goede ontwikkeling.” De drie vormen nu samen het managementteam en daarmee is EverBake een echt familiebedrijf geworden.

De komende tijd gaat de familie aan de slag met de aankleding van het nieuwe pand aan de Charles Petitweg in Breda. “We gaan hier een proefbakkerij neerzetten”, vertelt Peter. “Dan kunnen we zelf aan de slag om producten en onze kennis verder te ontwikkelen. Zo kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen. En uiteraard kunnen we bakkers dan ook uitnodigen om samen aan de slag te gaan.”

EverBake inspiratiedagen

Lees ook
Bakkers in de media - week 32

Bakkers in de media - week 32

Bakken voor de buurt, de oudste bakkerij van Nederland en niet meer 's nachts bakken. Wat lazen we deze week over de branche? Een greep uit de media.

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart is in de categorie Eten en Drinken genomineerd voor Retailer of the Year. In deze categorie neemt de bakkersformule het op tegen Keurslager, Gall & Gall, Mitra Drankenspeciaalzaken en Xenos.

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.