Foodomzet groeit met 700 miljoen

AMSTERDAM ‒ Nederlandse consumenten hebben afgelopen jaar in totaal 57,3 miljard euro uitgegeven aan eten en drinken. Dit is een toename van 703 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die het Food Service Instituut Nederland (FSIN) naar buiten heeft gebracht bij de opening van horecabeurs Horecava in Amsterdam. Het overgrote deel van die omzetstijging is afkomstig van buitenhuisconsumptie, zo blijkt uit de cijfers. De buitenshuisconsumptie steeg met 643 miljoen euro. "De stijging in de buitenshuisconsumptie komt niet alleen vanuit de horecasegmenten. Steeds vaker zijn het ook supermarkten en speciaalzaken waar de consument iets voor directe consumptie koopt", aldus FSIN.

Traditionele indeling ter discussie

De traditionele indeling tussen supermarkt en horeca staat volgens directeur Jan-Willem Grievink dan ook ter discussie. "Alles overziend, kun je stellen dat de consument het begrip ‘horeca’ ten grave draagt. De afkorting ho-re-ca staat immers voor hotel, restaurant en café. Deze strikte indeling in herken-bare bedrijfstypen is verleden tijd. De consument gaat niet meer naar het restaurant. Hij gaat ergens iets eten. De consument duikt niet meer het café in. Hij wil even wat drinken. Dat kan een cola zijn in een winkelcafé maar evengoed een ambachtelijk bereide frisdrank in de open lobby van een hot stadshotel."

Middelpuntvliedende krachten

Volgens FSIN is er ook sprake van een beweging vanuit het midden van de markt naar de randen. Consumenten kiezen in toenemende mate voor discountconcepten of juist voor topzaken. "We krijgen te maken met middelpuntvliedende krachten, net als bij V&D. Consumenten verlaten vaker het veilige midden en gaan op zoek naar de beide andere uitersten. Enerzijds zijn dat vaker gepersonaliseerde gerechten, premium producten en lifestyle voedingsmiddelen. Anderzijds zullen ze vaker gaan voor het echte voordeelgevoel, waardoor er meer discountachtige segmenten ontstaan."

Groei bezorg- en afhaal omzet

Het instituut ziet ook het fenomeen bezorgen fors groeien. "In 2015 is de bezorg- en afhaalomzet met ruim 8 procent gegroeid tot 1,13 miljard euro. De komende jaren zal die markt stijgen tot een omvang van minimaal 4 miljard euro in 2025. Daarbij gaat het niet alleen om de bezorg- en afhaaldiensten van retailers (450 miljoen euro), maar ook om de duizenden kleine bezorg- en afhaaldiensten vanuit foodservicesegmenten (pizzakoeriers, tafeltje-dek-je, Thuisbezorgd.nl, diepvriesmaaltijden et cetera)."

Bron: Distrifood

Lees ook
Inschrijving Horecava Innovation Awards 2022

Inschrijving Horecava Innovation Awards 2022

Foodondernemers kunnen zich weer inschrijven voor de Horecava Innovation Award. Deze prijs voor beste innovatie wordt op de eerste dag de Horecava, op 10 januari 2022, voor de 21e keer uitgereikt. Inschrijven kan nog tot en met 14 oktober.

Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederlanders, en dan met name volwassenen tussen 18 en 40 jaar, eten steeds vaker kant-en-klaar of thuisbezorgde maaltijden. Mensen ervaren tijdnood, hebben vaker geen zin om te koken, maar vinden gezond en lekker eten wel belangrijk.

Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

In 2020 groeide de totale deliverymarkt - denk aan maaltijddelivery en boodschappenbezorging - met 43% ten opzichte van 2019. Dat meldt foodbranche-vereniging FoodService Instituut Nederland (FSIN). De deliveryspelers zijn inmiddels goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken.