Foodomzet groeit met 700 miljoen

AMSTERDAM ‒ Nederlandse consumenten hebben afgelopen jaar in totaal 57,3 miljard euro uitgegeven aan eten en drinken. Dit is een toename van 703 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die het Food Service Instituut Nederland (FSIN) naar buiten heeft gebracht bij de opening van horecabeurs Horecava in Amsterdam. Het overgrote deel van die omzetstijging is afkomstig van buitenhuisconsumptie, zo blijkt uit de cijfers. De buitenshuisconsumptie steeg met 643 miljoen euro. "De stijging in de buitenshuisconsumptie komt niet alleen vanuit de horecasegmenten. Steeds vaker zijn het ook supermarkten en speciaalzaken waar de consument iets voor directe consumptie koopt", aldus FSIN.

Traditionele indeling ter discussie

De traditionele indeling tussen supermarkt en horeca staat volgens directeur Jan-Willem Grievink dan ook ter discussie. "Alles overziend, kun je stellen dat de consument het begrip ‘horeca’ ten grave draagt. De afkorting ho-re-ca staat immers voor hotel, restaurant en café. Deze strikte indeling in herken-bare bedrijfstypen is verleden tijd. De consument gaat niet meer naar het restaurant. Hij gaat ergens iets eten. De consument duikt niet meer het café in. Hij wil even wat drinken. Dat kan een cola zijn in een winkelcafé maar evengoed een ambachtelijk bereide frisdrank in de open lobby van een hot stadshotel."

Middelpuntvliedende krachten

Volgens FSIN is er ook sprake van een beweging vanuit het midden van de markt naar de randen. Consumenten kiezen in toenemende mate voor discountconcepten of juist voor topzaken. "We krijgen te maken met middelpuntvliedende krachten, net als bij V&D. Consumenten verlaten vaker het veilige midden en gaan op zoek naar de beide andere uitersten. Enerzijds zijn dat vaker gepersonaliseerde gerechten, premium producten en lifestyle voedingsmiddelen. Anderzijds zullen ze vaker gaan voor het echte voordeelgevoel, waardoor er meer discountachtige segmenten ontstaan."

Groei bezorg- en afhaal omzet

Het instituut ziet ook het fenomeen bezorgen fors groeien. "In 2015 is de bezorg- en afhaalomzet met ruim 8 procent gegroeid tot 1,13 miljard euro. De komende jaren zal die markt stijgen tot een omvang van minimaal 4 miljard euro in 2025. Daarbij gaat het niet alleen om de bezorg- en afhaaldiensten van retailers (450 miljoen euro), maar ook om de duizenden kleine bezorg- en afhaaldiensten vanuit foodservicesegmenten (pizzakoeriers, tafeltje-dek-je, Thuisbezorgd.nl, diepvriesmaaltijden et cetera)."

Bron: Distrifood

Lees ook
Horecava keert terug in 2023

Horecava keert terug in 2023

Na twee jaar afwezigheid keert Horecava weer terug. Van 9 tot en met 12 januari komt de horeca weer samen in RAI Amsterdam voor deze vakbeurs. Duurzaamheid, personeel en innovatie staan deze editie centraal.

Grote toename bezorgformules voor maaltijden en boodschappen in Food500

Grote toename bezorgformules voor maaltijden en boodschappen in Food500

In de Food500 van Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) is een explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden te zien. Het FSIN verwacht dat de markt voor maaltijdbezorging nog blijft toenemen en tussen nu en 2030 verdubbelt.

FSIN verwacht groei foodmarkt in 2022

FSIN verwacht groei foodmarkt in 2022

FSIN publiceerde onlangs het foodomzetoverzicht van 2021 en de vooruitzichten voor 2022. De omzet van de totale foodmarkt groeide met slechts 1,6 procent naar van €58,1 miljard. Voor 2022 is FSIN optimistisch en verwacht een groei van 10,8 procent naar €64,4 miljard.

Altijd op de hoogte blijven?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief