160 jaar Hellema Hallum

Hellema logo

Hellema Hallum viert in 2021 het 160 jarig jubileum. Vanwege corona is de viering minder groots dan in een normaal jaar. “Normaal gesproken zouden we groter uitpakken", zegt productmanager Frank Wildschut tegen Bakery Sweets Center. "Op bijvoorbeeld de ISM zoetwarenbeurs, maar door de pandemie zijn alle grote evenementen afgelast." Wel was er oranjekoek voor de medewerkers.

De geschiedenis van Hellema Hallum gaat terug naar 1861. Toen startte Andele Hellema een banketbakkerij in Hallum. Deze banketbakkerij ontwikkelde zich tot een internale producent van koekjes, bars en bites. De producten worden gemaakt onder de merknamen Hellema, Nature Bakes, CrunchieS en Sun Best. De bakkerij maakt vooral private label-producten. In Nederland is het merk Smoeltjes het meest bekend. Inmiddels staat de vijfde generatie van de familie Hellema, Gerrit en Hille Hellema, aan het roer en staat de zesde generatie klaar om het familiebedrijf over te nemen.

Hellema Hallum levert koekjes aan 90 verschillende landen. Wildschut vertelt over de verschillende trends in verschillende landen. Nederlanders willen vooral krokante koekjes en tussendoortjes, terwijl in de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk meer zachtere, soft baked en cake-achtige koekjes en tussendoortjes populair zijn.

Momenteel zijn volgens Wildscht de belangrijkste onderwerpen zaken als duurzame, natuurlijke en onbewerkte grondstoffen. "Bijvoorbeeld een gezondere samenstelling met meer vezels of ingrediënten met een duurzaamheidskeurmerk. Ook duurzame, recyclebare verpakkingsmaterialen zijn momenteel een belangrijk onderwerp. Wij kiezen bijvoorbeeld voor papieren wikkels en kartonnen trays.”

Lees meer over Hellema Hallum op de website van Bakery Sweets Center. Het bedrijf is een van de partners.

 

Dossiers
Lees ook
Nederlandse bakkerijen nemen ‘eierkoeken’ niet terug

Nederlandse bakkerijen nemen ‘eierkoeken’ niet terug

In Groot-Brittannië werden direct na de eerste fipronil-berichten al producten waarin eieren verwerkt zijn uit de schappen gehaald. Frankrijk volgde vorige week met wafeltjes. Deze week haalt Lotus Bakeries zeven soorten koekjes terug uit Belgische winkels. In drie landen worden maatregelen genomen, die in Nederland tot op heden niet nodig zijn. Hoe...

Onderweg

Onderweg

De traditionele maaltijd wordt zeldzamer. In plaats hiervan gaan meer en meer consumenten op zoek naar een tussendoortje, dat ze snel en gemakkelijk mee kunnen nemen. Pubers en jongvolwassenen snacken het meest: meermalen per dag. Voor bakkers ligt hier een kans door broodsnacks of cakevarianten te ontwikkelen die gemakkelijk zijn mee te nemen. Het...

Zeventigplussers ontwikkelen eigen koekjesmerk

Zeventigplussers ontwikkelen eigen koekjesmerk

Na vijftig jaar werken gingen de bakkers Eef en Maarten niet achter de geraniums zitten. De zeventigplussers ontwikkelden na hun pensionering koekjes met de smaak en kwaliteit van vroeger, genaamd Dutch & Dapper. En met succes, de koekjes liggen inmiddels in de schappen van Albert Heijn. Na hun pensioen kregen de bakkers van hun werkgever bakkerij...