10 dingen die een bakker van de Efteling kan leren

Bakeplus Efteling deel 1

“Bewandel het creatieve pad.” Zelfbenoemd inspiratiemanager van de Efteling Frans Goenee hield op verzoek van Bakeplus twee dagen lang een zaal vol bakkers een spiegel voor. Het ging over de Efteling, maar Frans’ tips zijn zeker ook van toepassing op de bakkerij (en het dagelijks leven!).

In 2030 wil de Efteling een 9+ van de gasten krijgen, dat is de stip op de horizon waar elke medewerker van doordrongen is en aan bij kan dragen. Op zijn of haar eigen manier, niet doordat van bovenaf wordt opgelegd hoe ze het moeten doen, want daar gelooft inspiratiemanager Frans Goenee niet in. Intrinsiek gemotiveerd is hij en dat wil hij bij de medewerkers ook zien. “Mijn werk draait niet om de 75 mails die elke dag binnenkomen en beantwoord moeten worden, mijn werk draait om de glinstering in iemands ogen als hij vertelt over een bepaalde herinnering aan een bezoek aan de Efteling. Dat is waarvoor we doen wat we doen.”

In de Efteling draait alles om het creëren van verwondering en het maken van herinneringen. 

Hoe doen ze dat? Tien tips, met vertaling naar de praktijk van de bakker.

1 – De gastreis

 “Heeft de gast net lang in de file gestaan en daarna op de parkeerplaats zien staan dat parkeren 12,50 euro kost, dan sta je bij de toegangspoort op een klein zesje. Om daar weer een 9+ van te kunnen maken moet je meer doen dan alleen vriendelijk zwaaien.” Het allerbelangrijkste volgens Frans is dan ook kunnen inspelen op het gevoel van de gast. “dat is tegelijkertijd ook het moeilijkste wat er is”, geeft hij toe. Daarom moet je weten welke weg de klant heeft afgelegd, ook als bakker. De Efteling gaf drie families een weekend lang een camera mee om alles wat ze deden te filmen en kreeg zo informatie die ze nooit uit een enquête hadden kunnen halen. “Wat komt uw klant onderweg tegen? Waar moeten ze langs, liggen er uitgetrapte sigaretten voor de winkel, het heeft allemaal invloed op de stemming waarmee ze in de winkel komen en op de manier waarop je daar mee om kunt gaan.”

2 – Denk krom

“Alle wegen in het Sprookjesbos zijn krom vertelde Anton Pieck, want zo zei hij: om een bocht kun je altijd een verrassing tegenkomen.” Frans houdt de traditie van ‘krom denken’ in ere. “Je hebt rechte denkers en kromme denkers. Het ene is niet fout of het andere beter, je hebt elkaar nodig. Een bedrijf moet altijd een kromme denker hebben: iemand die de creatieve wegen bewandelt zonder belemmering van ‘dat kan vast niet of daar heb je een vergunning voor nodig’. Dat komt later wel, eerst het goede idee.”

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

3 – Het verhaal telt

De muziek bij Efteling komt uit paddenstoelen. Nou, uit kleine boxjes bij de paddenstoelen. Die worden elke ochtend aangezet door twee medewerkers in een kast met allemaal knoppen. “Maar dat verhaal vertellen we niet”, legt Frans de magie uit. “Het verhaal dat we vertellen om bij te dragen aan de verwondering – en om een 9+ te krijgen – is dat Riedeltje de muziekkabouter in de grote boom de hele dag muziek maakt op zijn spinet. En die muziek komt uit de paddenstoelen.” Storytelling wil hij maar zeggen, het gaat om het verhaal.

Tekst gaat verder onder het kader. 

Villa Pardoes

De inspiratiesessies van Bakeplus vonden plaats in Villa Pardoes. Villa Pardoes biedt Nederlandse gezinnen met een ernstig, mogelijk levensbedreigend ziek kind tussen de 4 en 12 jaar een onvergetelijke, unieke vakantiebeleving aan. Door sponsoring kunnen gezinnen een week doorbrengen in Villa Pardoes en onbeperkt de Efteling bezoeken. Tijdens een onbezorgde week even alles vergeten en samen mooie herinneringen maken, daar draait het om bij Villa Pardoes. Daarvoor is jaarlijks een groot bedrag nodig. Bakeplus doneerde 1.000 euro en heeft plannen om Villa Pardoes nog op andere manieren te gaan ondersteunen.

4 – Welke bijdrage lever jij? 

Alle medewerkers van de Efteling weten dat de 9+ in 2030 het doel is. De vraag is nu: welke bijdrage kun jij leveren? Maar ook: zijn er nog andere talenten die je wilt ontplooien? Misschien niet bij de Efteling maar ergens anders, dat is ook belangrijk. Medewerkers hun eigen verantwoordelijkheid laten nemen én waardering geven, dat is volgens Frans de kern. “Toen we Symbolica openden, stonden in de hoogwerker niet zoals vroeger de burgemeester maar de ontwerper en de elektricien. Want zonder hen krijgt die attractie nooit een 9+.” Een ander voorbeeld – dat zo toepasbaar is in de bakkerij – gaat over pannenkoeken. “Ik liep langs en zag dat sommige pannenkoeken te donker waren. Dan kan ik zeggen: deze zijn te donker, doe maar opnieuw. Maar ik kan ook zeggen: wat vind jij van deze pannenkoeken? Want hij weet het zelf waarschijnlijk ook wel en zo leert hij de volgende keer vertrouwen op zijn eigen gevoel.”

5 – Denk in concepten

Max en Moritz is een verhaal uit Duitsland over twee kwajongens. “Elke Duitser kent dat. Vanuit dat verhaal kijken we naar design, marketingtools (want we zijn druk op de Duitse markt bezig) en het verhaal naar onze medewerkers. Want niet alleen de attractie ook de aankleding en het concept van de horeca moet hierbij aansluiten. Zo ontstond bijvoorbeeld de ‘bengelbuit’: kip die Max en Moritz proberen te stelen van Frau Boltes.” Frans wil maar zeggen: zorg dat de verschillende elementen binnen je bakkerij (producten en winkel) aansluiten bij je verhaal.

Frans Goenee hield zijn inspiratiesessie voor een groep bakkers die zich hadden aangemeld voor de bijeenkomst opgezet door Bakeplus. Bakeplus organiseerde de sessies om ambitieuze bakkers te inspireren om buiten de branche te kijken. Bakeplus is zelf ook geïnspireerd om de ‘kromme wegen’ te bewandelen en gaat met de bakkers opvolging geven aan de ideeën uit de twee sessies. Bakkers in bedrijf blijft dat de komende tijd uiteraard volgen.

Als je meer wilt weten, kun je de speciale podcastaflevering van Smaakmakers met Frans Goenee terugluisteren. Ook is er een aanvullende aflevering speciaal voor bakkers. (Beide podcasts zijn ook te beluisteren via je eigen favoriete podcastapp.)

Dit is deel I van dit artikel, volgende week volgen nog vijf tips.

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 32

Bakkers in de media - week 32

Bakken voor de buurt, de oudste bakkerij van Nederland en niet meer 's nachts bakken. Wat lazen we deze week over de branche? Een greep uit de media.

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart is in de categorie Eten en Drinken genomineerd voor Retailer of the Year. In deze categorie neemt de bakkersformule het op tegen Keurslager, Gall & Gall, Mitra Drankenspeciaalzaken en Xenos.

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.