Nieuws

Jaaroverzicht: nieuw in 2018

nieuw

Iets gemist het afgelopen jaar? In de kerstvakantie eindelijk tijd om allerlei achterstallig nieuws in te halen? Bakkers in bedrijf helpt u een handje met een jaaroverzicht op het gebied van vernieuwende gebeurtenissen uit 2018.

JANUARI

De Amerikaanse bakkerijketen Mr Holmes Bakehouse combineert twee lekkernijen: een croissant en sushi.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/ontbijten-met-sushi/

Bakkerij Carl Siegert in Harmelen introduceerde de Oldenheimer. Het is een 100 procent volkoren zuurdesem brood, met de hand gevormd en op de vloeroven gebakken. Ook is dit brood biologisch.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/bakkerij-carl-siegert-introduceert-oldenheimer-op-horecava/

Puratos, Bakkerij Support en BakkerijMonitor organiseerden op 5 februari het event BakkersVisie 2018. Het was een actief, praktisch en doelgericht event waarin bakkerij-ondernemers en eindbeslissers deelnamen aan verschillende workshops met als rode draad ‘de Bakkerij Make-over’.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/bakkersvisie-inspireert-tot-verandering/

Zonnatura en Nina Pierson, founder van SLA en Bedrock, openden 24 januari een nieuwe all day breakfast pop-up in de Amsterdamse Pijp. De pop-up was onderdeel van hun toenmalige nieuwe campagne.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/zonnatura-opent-breakfast-pop-up-amsterdam/

FEBRUARI

Een bijzondere actie van Bakkerij Toebast uit Hoevelaken. In de nacht van 6 op 7 februari plaatste de bakker samen met een groep studenten op bijna alle auto’s in Hoevelaken een ijskrabber en een bon voor een gratis halfje Vikorn Vitaminebrood.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/bijzondere-actie-bakkerij-toebast/

Carlz voegt een nieuwe bal toe aan de Nederlandse Bal collectie: de Limburgse Bal.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/de-limburgse-bal/

Het Kennisinstituut Verpakken (KIDV) komt met het model Vijf perspectieven op duurzaam verpakken. Dit model beschrijft hoe bedrijven stap voor stap elke productverpakkingscombinatie kunnen verduurzamen.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/kidv-model-vijf-perspectieven-op-duurzaam-verpakken/

Bakkerij Van Leeuwen uit Kerkdriel maakte speciaal voor Carnaval de Oetelbol. “We proberen ieder jaar iets leuks met alcohol te verzinnen met carnaval”

https://www.bakkersinbedrijf.nl/bakkerij-leeuwen-maakt-speciale-bossche-bol-carnaval/

Ambachtsbakker Wim Blom bakt voortaan al zijn brood met uitsluitend Nederlandse tarwe. Hij is de eerste bakker in Nederland die dit doet.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/wim-blom-bakt-brood-uitsluitend-nederlandse-tarwe/

Kamphuisen Siroopwafels opende op 1 maart de deuren van de Siroopwafelfabriek. De gasten konden zien hoe deze gemaakt worden, ook konden ze een kijkje nemen in de keuken.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/siroopwafel-experience-opent-gouda/

MAART

Aan de Bakkersvak is in 2018 voor het eerst het segment ijs toegevoegd. Het ambachtelijk ijscentrum was ook aanwezig op de beurs.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/ambachtelijk-ijscentrum-op-bakkersvak/

Tijdens BakkersVak introduceerde Meneba een nieuwe meergranensoort: Sézame. Sesamzaad is één van de oudste en bekendste zaden ter wereld en geeft het unieke karakter aan Sézame.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/meneba-introduceert-nieuwe-meergranensoort-sezame/

Sinds 28 februari huisvest Amsterdam een wereldprimeur: de allereerste plasticvrije supermarkt.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/eerste-plasticvrije-supermarkt-wereld-staat-amsterdam/

Fier en het Friesland College startten samen de sociale onderneming Blooming Bakery. In deze bakkerij bakken cliënten van Fier samen met studenten een groot assortiment aan taarten en koekjes voor het Friese bedrijfsleven.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/fier-en-friesland-college-starten-sociale-onderneming-blooming-bakery/

In Amsterdam werd op 22 januari de app Too Good To Go (over voedselverspilling) met 25 locaties gelanceerd, waaronder STACH en De Bakkerswinkel.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/app-voedselverspilling-succesvol-gelanceerd-amsterdam/

APRIL

U kent Chupa Chups vast van de lolly’s in alle kleuren. In samenwerking met snoepgoedproducent Perfetti Van Melle introduceerde voedingsproducent Vandemoortele een assortiment Chupa Chups donuts.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/vandemoortele-introduceert-chupa-chups-donuts/

MEI

Sinds Bevrijdingsdag, heeft Amsterdam een eigen koekje: het Eberhardje. Een eerbetoon aan de overleden oud-burgemeester Eberhard van der Laan.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/eberhardjes-verbintenis-koffie-amsterdam/

Bavaria bracht in 2018 twee nieuwe varianten Radler ijs op de markt: een tube met een vleugje limoncello en een beker Radler schepijs.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/twee-nieuwe-varianten-radler-ijs-van-bavaria/

JUNI

Boermarke introduceerde het nieuwe dessert Everyday IceCake, een combinatie van ijs, cake en saus.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/boermarke-introduceert-everyday-icecake/

Beko Verpakkingen heeft in 2018 antislip-vellen geïntroduceerd. Dit papier is voorzien van een tweezijdige antislip-laag.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/beko-verpakkingen-introduceert-antislip-vellen/

Bij veel kankerpatiënten treedt smaakverandering op als bijwerking van hun medicijnen. Robert Greene, voorzitter van de Stichting Hunger and Thirst, ontwikkelde het ATE-koekje. Dit koekje smaakt als hoe kankerpatiënten het zouden proeven.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/koekje-smaakt-zoals-kankerpatient-proeft/

JULI

Zeewier heeft veel voordelen. Zo is het duurzaam en zit vol eiwit. BBROOD en Seamore presenteerden in 2018 hierom hun zeewierbrood.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/seamore-en-bbrood-presenteren-zeewierbrood/

Boni supermarkt introduceerde in juli een nieuw BBQ broodconcept: Flip Om Broodje. Dit is een brood dat je met bakje en al bakt op de BBQ.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/nieuwe-bbq-concept-flip-om-broodje/

In Tilburg opende opende dit jaar de eerste Dunkin’ Donuts en Baskin Robbins multistore. Beide merken vallen onder dezelfde moedermaatschappij Dunkin’ International Brands.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/dunkin-donuts-en-baskin-robbins-multistore/

Brood verkopen om een bakkerij in Oeganda te beginnen. Dat is het idee achter Bake for Life Bananenbrood. 18 juli nam de ambassadeur van Oeganda het eerste bananenbrood van bakkerij Brood&Ko in Bodegraven in ontvangst.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/bake-for-life-bananenbrood-broodko-ambassadeur-oeganda/

Dit jaar vond voor het eerst World Cleanup Day plaats. In meer dan 150 landen hielden miljoenen deelnemende vrijwilligers de grootste cleanup ooit.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/world-cleanup-day/

AUGUSTUS

Nico Commandeur en Chris Rijkenberg ontwikkelden In samenwerking met smaakmaker Arthur Kruijt en de meesterdistillateur van distilleerderij ‘de Tweekoppige Phoenix’: Bakers Best. Een eco-vriendelijk oude jenever gemaakt van oud brood om broodverspilling te verminderen.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/jenever-van-oud-brood/

Een groep internationale wetenschappers, die samenwerken in het International Wheat Genome Sequencing Consortium (IWGSC), hebben dit jaar de genetische code van broodtarwe volledig in kaart gebracht.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/genetische-code-broodtarwe-gekraakt/

Het oude brood van Bakker Marco Nieuwenhuijse heeft een nieuwe bestemming gekregen. Brouwer Kees Bubberman maakt er ‘Brood Bier’ van.

Bakker en bierbrouwer maken bier van oud brood

SEPTEMBER

Debic en Beko bezorgen de tulband een tweede leven. “Zonde om een tulband alleen rondom Pasen of Kerst te maken”, vinden de samenwerkende partners.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/debic-en-beko-geven-tulband-een-verfrissende-facelift/

OKTOBER

Van 1 tot en met 7 oktober vond de eerste editie van de Amsterdam Food Week plaats. Chefs, ondernemers, onderzoekers, voedselrecensenten, bestuurders en talenten kwamen samen in het Food Center Amsterdam.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/de-eerste-editie-van-amsterdam-food-week/

Er dreigt een tekort aan goed opgeleide medewerkers in de voedingsmiddelenindustrie. Daarom zetten in 2018 bedrijfsleven, onderwijs, gemeente en brancheverenigingen gezamenlijk een nieuwe opleiding op in Vlaardingen. De Food Innovation Academy.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/food-innovation-academy-brengt-studenten-en-bedrijfsleven-bij-elkaar/

Bakker Gerard Hardeman en Molenaar Sven Verbeek bedachten samen een nieuw brood, EKO-brood. Dit brood, door de mensen in de bakkerij ook wel ‘LostSon’ genoemd, zit vol met gezonde voedingsstoffen en is laag in gluten. En de bakker bakt het brood van een restproduct van de molen.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/bakker-bakt-eko-kiembrood-van-restproduct-molenaar/

NOVEMBER

Bij Banketbakkerij-Tearoom H. van Haaren was afgelopen Sinterklaas iets nieuws te krijgen. Een chocoladeletter van roze chocolade met het fruitbier van Liefmans.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/bredase-bakker-maakt-chocoladeletter-met-liefmans/

Via de nieuwe website BakkerBezorgt.nl kunnen klanten razendsnel verse producten bestellen en laten bezorgen, op ieder gewenst adres in het land. Het is een soort Thuisbezorgd, maar dan voor bakkerijen, cateraars en broodjeszaken.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/bakkerbezorgt-nl-wil-heel-nederland-veroveren/

DECEMBER

Online supermarkt Stockon heeft samen met Incubaker No Waste Bread ontwikkeld. Dit brood blijft volgens de makers lekkerder bij invriezen. Met dit brood wil Stockon voedselverspilling tegen gaan.

https://www.bakkersinbedrijf.nl/no-waste-bread-brood-voor-de-diepvries/

Deel dit artikel

Verwante dossiers: