Facebook Connect
IBA

Een nieuwe generatie ambachtelijke (banket)bakkerijen staat klaar om de branche te veroveren. Zij maken steeds meer gebruik van digitale middelen voor de organisatie van hun bedrijf (denk bijvoorbeeld aan het werkrooster, het plannen van diensten, controle van productie en efficiënt werken). Zo creëren zij ruimte voor medewerkers om hun vaardigheden te ontwikkelen. Ook hun klanten krijgen uitgebreide service en informatie over de producten. Iba 2018 laat (banket)bakkers zien welke kansen en mogelijkheden er liggen op het digitale vlak.

Digitaal plannen

Voor Jochen Baier, banketbakker en eigenaar van Bäcker Baier, is de toekomst al begonnen. In zijn ambachtelijk bedrijf ervaart hij de voordelen van digitale hulpmiddelen, zoals moderne software voor het maken van het werkrooster. “Eén werknemer heeft yoga, de andere moet zijn kinderen op woensdag ophalen van school. De wensen en voorkeuren van werknemers en hun functies worden opgeslagen in het systeem en meegenomen in het planningsproces “, legt Baier uit.

Het bedrijf is een onderdeel van de “Virtual Bakery Tours” in hal B3 op Iba. Het systeem kan helpen bij het plannen van de werkdag. Het registreert en documenteert automatisch de werkuren, pauzes en de taken van zo’n 100 werknemers. Ook kan het systeem digitaal ondersteunen bij het productie- en inkoopproces door het maken van een behoefte-analyse. Het systeem maakt vooraf een voorspelling van de productie en geeft inzicht in het assortiment van het bedrijf. Bijvoorbeeld de hoeveelheid deeg dat moet worden bereid en afgebakken.

Onderbuikgevoel

Het softwaresysteem kan de planning aanpassen, afgestemd op het weer, vakantieperiodes en feestdagen. Een zonnig weekend betekent meer vraag naar broodproducten, terwijl er minder vraag is naar zoete gebakjes en cakejes. “Dit maakt het runnen van het bedrijf efficiënter en zuiniger”, zegt Baier.

Meestal schat de manager de inkoop van goederen in op basis van zijn ervaring of een onderbuikgevoel. Het softwaresysteem biedt een betrouwbare schatting van de hoeveelheid producten dat nodig is voor de productie in de bakkerij. Daarnaast kan het systeem ook de voorraad bijhouden via het kassasysteem. Als een item ’s middags bijna op is, stuurt de kassa deze informatie automatisch door naar de bakker, zodat deze meer kan bakken.

Focus op ambacht

Samen met de pre-orders geeft het systeem de aantallen van een bepaalde grondstof door aan de bakker. De bakker kan deze informatie gebruiken voor een digitale weegschaal. Het wegen van de meeste grondstoffen is geautomatiseerd. “Hierdoor kunnen de werknemers zich meer concentreren op hun ambacht, bakken “, zegt Baier. En het werkt betrouwbaarder, omdat een machine nauwkeuriger meet. Nog een voordeel: het is mogelijk om een deel van het nachtwerk te verplaatsen naar de dag. Dit maakt het beroep aantrekkelijker voor jonge mensen. Zij geven vaak aan dat ze het nachtwerk een nadeel vinden van het bakkersvak.

Het systeem kan informatie aanleveren over producten, grondstoffen en mogelijke allergenen. Hierdoor kan het personeel de vragen van klanten snel en betrouwbaar beantwoorden. Het is ook mogelijk om een touchpanel in de zaak te installeren. Hiermee ontvangen klanten in de winkel informatie zoals prijs- en productinformatie. Sebastian Holzberger, hoofd marketing bij Aichinger GmbH gelooft in grote schermen van muur tot muur in de bakkerijen met de nieuwste aanbiedingen als blikvangers. “Klanten willen geïnformeerd worden en zich vermaken bij het wachten tijdens hun aankoop. En dit kan dankzij digitale hulpmiddelen.”

Elektronisch betalen

Bij Iba werken ongeveer 50 exposanten in de hallen. Van winkelinrichting, uitrusting tot interieurontwerp voor bakkerijen. Zij geven een presentatie van hun ideeën en concepten, onder andere over het elektronisch betalen. Baier haalt dan ook zijn informatie over innovaties op het gebied van digitalisering op bij Iba. Hij schat dat ongeveer 10 tot 15 procent van zijn klanten elektronisch betaalt in zijn bakkerijen en dit aantal stijgt.”De ontwikkeling is tot nu toe snel en we willen aan kop blijven.” Zijn wens is een digitale kennisbank, een systeem voor het overdragen van kennis en het geven van instructies aan medewerkers.

Digitale oplossingen

“Elk bedrijf heeft advies op maat nodig in het digitaliseren van het bedrijf. Het verzamelen van informatie is een eerste stap en dat kan bij Iba. Iba heeft voor zowel grote als kleine (banket)bakkers  een digitale oplossing. Het aanbod varieert van software en automatische reinigings- of laadsystemen voor de oven tot volledig geautomatiseerde productielijnen”, zegt Michael Wippler, voorzitter van de Duitse Bakkersfederatie.

Iba in München is ’s werelds meest toonaangevende vakbeurs voor bakkerijen, zoetwaren en snacks en richt zich op digitalisering. De beurs biedt een tal van stands, lezingen en paneldiscussies in de nieuwe Iba  Speakers Corner en het Iba Forum. Bezoekers krijgen uitgebreide informatie. Via de website kunnen Iba-bezoekers zien welke bedrijven digitale oplossingen aanbieden, uiteraard digitaal op de nieuwe Iba digitale marktplaats

Deel dit artikel
FB B