Bakkers in bedrijf | editie 3-2020

Bakkers in bedrijf 3-2020

In deze editie

  • Coronacrisis
    Hoe redden bakkers zich?
  • Dat kost geld!
    Let op met muziek, tekst of beeld van een ander
  • De Truffel maakt zijn eigen chocolade
    Natuurlijk, biologisch en eerlijk
  • Vijf vragen aan...
    De Texelse Chocolaterie
  • Sarphati’s broodfabriek
    Fabrieksbrood maakte een einde aan hongersnood
  • Elke duurzame broodzak is er één
    De strijd tegen eenmalig plastic
  • Van ondernemer tot werkgever
    Vijf lessen van collega’s

Rubrieken

  • De toekomst
  • Nieuws in beeld
  • Uit de branche
  • Column NBOV
  • Vraagbaak NBC
  • Column Beko
  • Wetgeving
  • Financieel
  • Recept NBT
  • Boeken
In deze editie
Corona op de werkvloer?

Corona op de werkvloer?

Volgens de Ziektewet betaalt de werkgever maximaal twee jaar lang loon door bij ziekte, dat is niet anders bij het coronavirus. Huisgenoten van patiënten met COVID-19 en mensen die in gebieden zijn geweest waar het coronavirus heerst en die verkoudheidsklachten of koorts hebben, maken eveneens aanspraak op loondoorbetaling wegens ziekte.

Bakkers tonen hun veerkracht

Bakkers tonen hun veerkracht

De coronacrisis trekt ieder van ons uit zijn comfortzone en doet een beroep op onze creativiteit en flexibiliteit. Waar veel mensen nu vanuit huis werken, voorzien bakkers in een primaire levensbehoefte. De meesten bakken en verkopen dan ook gewoon door. Sommigen hebben het zelfs drukker dan ooit. Waar het brood in de supermarkt snel opgaat, krijgen...

‘Ik ben verliefd geworden op dit vak’

‘Ik ben verliefd geworden op dit vak’

Femke van der Muuren (23) keek op tv altijd naar bakkerijshows. Nu werkt ze zelf als patissier bij Landwaart Culinair in Maartensdijk. Onlangs haalde ze het podium bij de Bakkersvak-bonbonwedstrijd “Wedstrijden stimuleren me om uitdaging te zoeken.”

De coronacrisis - Hoe redden bakkers zich?

De coronacrisis - Hoe redden bakkers zich?

De coronacrisis heeft grote gevolgen, ook voor bakkers. Nieuwe richtlijnen en maatregelen volgen elkaar in rap tempo op. Wat mag (nog) wel en wat niet? Vooral voor bakkers die grotendeels afhankelijk zijn van horeca of business to business is het lastig. Welke oplossingen bedachten zij en hoe kan de brancheorganisatie helpen?

Let op met gebruik van muziek, tekst of beeld van een ander - Dat kost geld!

Let op met gebruik van muziek, tekst of beeld van een ander - Dat kost geld!

In de bakkerij staat ’s nachts een lekker muziekje op, overdag zorgt een playlist voor een prettige sfeer in uw zaak. U geeft uw klanten een kopietje mee van een lunchrecept van een bekende kok, dat ze met uw eigen desembrood kunnen maken. En voor een verjaardagstaart met een foto van K3 draait u uw hand niet om.

De Truffel maakt eigen chocolade - Natuurlijk, biologisch en eerlijk

De Truffel maakt eigen chocolade - Natuurlijk, biologisch en eerlijk

Chocolaterie De Truffel in Woerden en Alphen aan den Rijn loopt graag voorop in internationale trends. Zo verkopen ze al jaren 100 procent natuurlijke, biologische en eerlijke chocolade. Sinds kort maken ze ook zelf chocolade van biologische cacaobonen, waaronder suikervrije en vegan varianten.

5 vragen aan…  de Texelse Chocolaterie

5 vragen aan… de Texelse Chocolaterie

In 2012 ruilden Nanne Jan en Lia Stienstra hun banketbakkerszaak in Friesland in voor een chocolaterie op Texel. Waar ze eerder alleen in ‘blessuretijd’ aan chocolade werkten, kunnen ze nu volledig gaan voor hun passie. Met succes, liefhebbers weten De Texelse chocolaterie intussen prima te vinden.

Sarphati’s Broodfabriek - Fabrieksbrood maakte een definitief einde aan hongersnood

Sarphati’s Broodfabriek - Fabrieksbrood maakte een definitief einde aan hongersnood

De industrialisering van de broodproductie heeft wezenlijk bijgedragen aan de verbetering van de voedselvoorziening. Aan het einde van de 19de eeuw at de Nederlander gemiddeld drie keer meer tarwebrood dan in het midden van de eeuw. In dezelfde periode steeg de levensverwachting met ruim tien jaar.

De strijd tegen eenmalig plastic - Elke duurzame broodzak is er één

De strijd tegen eenmalig plastic - Elke duurzame broodzak is er één

In de Verpakkingsspecial besteedden we in 2018 al aandacht aan de duurzame broodzak. We spraken toen met Marie-José de Zeeuw die er haar eigen project van maakte deze te verspreiden onder bakkers, winkels en consumenten. Eindexamenkandidaat Joanna Sandbrink heeft nu onderzocht hoe consumenten over zo’n zak denken.

Laat je inspireren door collega’s - van ondernemer tot werkgever

Laat je inspireren door collega’s - van ondernemer tot werkgever

Als het draait om goede mensen binnen krijgen en houden, sta je als bakker soms voor grote uitdagingen. Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet, noteerden we vijf inspirerende lessen van collega-ondernemers. “Het is geen rocket science. Het is gewoon een kwestie van morgen beginnen.”