Bakkers in bedrijf | editie 2-2022

Bakkers in bedrijf | editie 2-2022

Het thema van dit nummer van Bakkers in bedrijf is ijs en chocolade. Bakkers in bedrijf 2-2022 verschijnt 22 maart. Abonnees ontvangen het fysieke magazine en kunnen alle artikelen hier online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

ACTUEEL

  • Redactioneel
  • Uit de branche
  • Roger van Damme is herboren
    ‘Golf van pure smaken overspoelt de patisserie’

AMBACHT

  • Column Arend Kisteman
  • Binnenkijken bij Puccini Bomboni
    Dikke chocoladelaag als handelsmerk
  • Tompoucerol als aandachtstrekker
    Pruvé-bakkers vinden tompouce opnieuw uit
  • Drempels voor je online klant
    Europese regels voor toegankelijkheid van sites

GRONDSTOFFEN

  • Circulaire sinaasappelschillen
    Samenwerking Royal Steensma en PeelPioniers

PRODUCTIE

  • ‘Bakken is leuker dan verbouwen’
    Nieuwbouw voor Bakkerij De Lekkerbek

ONDERNEMEN

  • De toekomst: Jesse Zeijpveld
    ‘Precisiewerk past goed bij mij’
  • Gedrag van de consument in kaart
    Drie recente ontwikkelingen in de versbranche
  • Column Maud
    Verbeter de wereld, begin bij jezelf
  • Financieel
    Is uw zakelijke relatie goed geregeld?
  • Vraagbaak Pauline Houtsma (NBC)
    Schept het Warenwetbesluit duidelijkheid?
  • Recept Robin Hoedjes
    Kip-kerrie hapjes
  • Boeken
In deze editie
‘s Werelds beste patissier Roger van Damme is herboren

‘s Werelds beste patissier Roger van Damme is herboren

Roger van Damme werd in 2017 tot ‘Beste patissier van de wereld’ uitgeroepen. Alhoewel al zijn professionele dromen uitkwamen, zit de Nederlander die vooral in België actief is, nog vol ambities. Hij is als herboren uit de coronapandemie gekomen. “Ik wil iets achter laten voor mijn kinderen”. Daarnaast signaleert hij een grote vernieuwingsdrang onder...

Bakkers van Pruvé vinden tompouce opnieuw uit | Tompoucerol als aandachtstrekker

Bakkers van Pruvé vinden tompouce opnieuw uit | Tompoucerol als aandachtstrekker

De tompouce is al sinds jaar en dag een klassieker; gevierd als hét koningsgebakje van Nederland. Maar… wat een geklieder! De bakkers van Pruvé introduceren daarom de tompoucerol: een handzaam alternatief voor zijn tijdloze broertje, waar geen schoteltje voor nodig is. Ben je op een festival en heb je tompouce-trek? Heb je een foodtruck op het plein...

De fijne dingen

De fijne dingen

Wat was het heerlijk om bij het evenement van het Dutch Pastry Team te zijn. De deelnemers aan de Dutch Pastry Award hebben schitterende kunstwerken neergezet. Het thema was kunst en wat zij daarmee gemaakt hebben, voldeed daar helemaal aan. Mocht je het niet hebben gevolgd: kijk delen van de livestream nog eens terug, want achter elk showstuk en elke...

Pot met geld?

Pot met geld?

Regelmatig wordt gezegd of gedacht dat iets wel gefinancierd kan worden door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf (SFB). Een evenement of andere activiteit? Het SFB kan wel betalen. Toch? Laten we de feiten daarover weer even op een rij zetten.

Dikke chocoladelaag als handelsmerk

Dikke chocoladelaag als handelsmerk

Wat doe je als je bonbons te veel hetzelfde vindt smaken? Dan ga je zelf aan de slag en bedenk je een bedrijfsconcept met minder zoete, handgespoten bonbons in een iets groter formaat waarin je echte chocolade proeft. Bij Puccini Bomboni is dat 36 jaar na de start nog steeds het handelsmerk.

Over welke drempels struikelt jouw online klant?

Over welke drempels struikelt jouw online klant?

Iedereen moet een website kunnen raadplegen of producten kunnen kopen in een webshop. Ook mensen met een visuele of andere ‘beperking’. De overheid heeft daarom regels voor de toegankelijkheid van websites opgesteld. Hoe zorg je dat je webshop daaraan voldoet?

Circulaire sinaasappelschillen

Circulaire sinaasappelschillen

Sinds kort werkt orangeadeproducent Royal Steensma samen met sinaasappelschillenstart-up PeelPioneers. Dat scheelt jaarlijks 1 miljoen transportkilometers én de producten zijn verser dan ooit.

‘Precisiewerk past goed bij mij’

‘Precisiewerk past goed bij mij’

Zonder de hulp van Jesse Zeijpveld (23) bij de meesterproef was het patissier Nils Hendrikse misschien wel niet gelukt om de titel SVH Meesterijsbereider te behalen. Wat Jesse zelf doet, is ook indrukwekkend: hij is zelfstandig patissier bij een toprestaurant.

Gedrag van de consument in kaart

Gedrag van de consument in kaart

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de bakkerswinkel eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in op ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering: drie recente ontwikkelingen ten aanzien van consumentengedrag.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Handen uit de mouwen! Dat was de oproep in mijn vorige column. De strekking: “Je kunt wachten tot voldoende grondstoffen, personeel en de juiste regelgeving voorhanden zijn, maar je kunt ook zelf aan de slag gaan.” Arend Kisteman werd nieuwsgierig en vroeg me wat Bakery Nexus gaat doen.