Bakkers in bedrijf | editie 10-2021

Bakkers in bedrijf | editie 10-2021

Het thema van dit nummer van Bakkers in bedrijf is interieur. Bakkers in bedrijf 10-2021 verschijnt 17 december 2021. Abonnees ontvangen het fysieke magazine en kunnen alle artikelen hier online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

ACTUEEL

  • De toekomst
  • Uit de branche
  • Interview: Marike van Beurden
    Puzzelen met ingrediënten

AMBACHT

  • Verbouwde winkel met luxe uitstraling
    Bakkerij Toebast klaar voor volgende generatie
  • Column Arend Kisteman
  • Het beste van twee werelden
    Nieuw pand voor Marakech

PRODUCTIE

  • Alleskunner voor meer dan alleen ijs
    Pasteuriseerketel Cremomatic
  • Compleet nieuwe productieruimte
    De Haarlemse Bakker investeert fors

ONDERNEMEN

  • Vraagbaak NBC
  • Tiende editie van Bakkersvak
    Innovatie, inspiratie en ontmoeting
  • Onlineverkoop
    Denk aan wettelijke verplichtingen
  • Sigep 2022
    Nieuw logo, nieuwe koers
  • ‘Eenvoud siert de mens’
    Geen poespas voor Bakkerij Merks
  • Column Jannes Schuiling
  • BakkersVakWedstrijden
    Bakkerij Oonk winnaar Banket TopVijf
  • Volkoren in de schijnwerpers
    SAB sluit zich aan bij broodcampagne
  • Financieel
  • Recept NPT: Robin Hoedjes
  • Boeken
In deze editie
Marike van Beurden: ‘Vegan patisserie moet minstens zo lekker zijn als traditioneel gebak’

Marike van Beurden: ‘Vegan patisserie moet minstens zo lekker zijn als traditioneel gebak’

Clean label, glutenvrij, vegan en duurzaamheid zijn thema’s die ook in de patisserie spelen. Patissier en patisserieconsultant Marike van Beurden houdt zich er uitgebreid mee bezig. Zo is ze de afgelopen tijd in de vegan patisserie gedoken. Wat haar ertoe bracht zelf een vegan boter te ontwikkelen. “Naast de boter gaan we nog meer vegan producten maken,...

Online verkoop: Denk bij het opzetten van een webshop aan de wettelijke verplichtingen

Online verkoop: Denk bij het opzetten van een webshop aan de wettelijke verplichtingen

Sinds het begin van de coronacrisis is de onlineverkoop in de ambachtelijke bakkerijbranche snel toegenomen. Ondernemers begonnen een webshop, bouwden die uit of haakten aan bij lokale onlineplatforms.

Bakkerij Toebast in Hoevelaken klaar voor volgende generatie

Bakkerij Toebast in Hoevelaken klaar voor volgende generatie

‘Hoevelaken-onwaardig’, noemen sommige klanten de nieuwe winkel van Bakkerij Toebast. “Ze vinden ons nieuwe interieur zó mooi dat het volgens hen niet meer bij het dorp past”, lacht eigenaar Dennis Toebast. “Maar binnen is het gezellig en warm. Dus onze winkel past perfect bij Hoevelaken. En bij ons. Deze ingrijpende verbouwing maakt ons klaar voor...

Laat het ambacht horen

Laat het ambacht horen

In december kijken mensen traditiegetrouw terug op het afgelopen jaar, hoewel we in onze branche soms zouden willen dat we in die periode tijd hadden om even terug te kijken... Er valt veel te zeggen over 2021, maar ik denk dat de belangrijkste conclusie is dat het ambacht zichzelf stevig op de kaart heeft gezet.

EHB(K)O

EHB(K)O

Dertig jaar geleden liep ik, broekie van nog geen 21, stage bij een accountantskantoor. Ik mocht mee naar een klant in het noorden van het land en moest het kasboek opvragen bij de directie. De kast ging open en mevrouw haalde daar twee schriftjes uit met de legendarische woorden: “Welke moet je eigenlijk hebben, de groene of die zwarte?”

‘Gouden Gard winnen is overweldigend’

‘Gouden Gard winnen is overweldigend’

Nick Banus (22) mag zich de winnaar van de Gouden Gard 2021 noemen. Een grote eer voor de dit jaar afgestudeerde patissier. Maar de focus blijft op de toekomst liggen: nog veel meer leren om uiteindelijk een eigen zaak te openen. “Je moet jezelf blijven uitdagen.”

Petit Désirés - Kokos met pecanbotercrème

Petit Désirés - Kokos met pecanbotercrème

Deze Petit Désiré, zoals we een petitfour of minigebakje bij Huize van Wely noemen, is een gebakken product met een luchtige botercrème van pecannoten. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik het belangrijk vind dat je in je assortiment rekening houdt met de houdbaarheid van je producten.