Bakkers in bedrijf | Editie 1-2022

Bakkers in bedrijf 1-2022

Het thema van dit nummer van Bakkers in bedrijf is Toekomst. Bakkers in bedrijf 1-2022 verschijnt 22 februari. Abonnees ontvangen het fysieke magazine en kunnen alle artikelen hier online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

Inhoud

ACTUEEL

  • Voorwoord
  • Uit de branche
  • Interview: Martin van Kommer
    Hoe werven we nieuwe medewerkers?

AMBACHT

  • Binnenkijken bij Bakkerij Vreugdenhil
    Winnaar BakkersVakWedstrijden
  • Column Arend Kisteman
  • Plantaardige slagroomvervanger
    Vegan: nieuwe uitdaging, zelfde kwaliteit
  • Puntjes op de i of eindsprint?
    Warenwetbesluit Meel en brood

ONDERNEMEN

  • Futuremakers
    Oog in oog met je toekomstige werkgever
  • De toekomst: Ruben Slagter
  • Brood blijft populair
    Trendrapport Bakkerijsector
  • Online en offline sterk staan in 2022
    Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt
  • Column Silvia van Nieuwland
  • Sintcampagne goed ontvangen
    Mooie bijverkoop door jonge doelgroep
  • Financieel
  • Vraagbaak
    Trendrapport Bakkerijsector
  • Recept NBT
    Renske Huyben bakt croissants
  • Boeken
In deze editie
Trendrapport Bakkerijsector: consument wil duurzaamheid en brood blijft populair

Trendrapport Bakkerijsector: consument wil duurzaamheid en brood blijft populair

Donderdag 27 januari publiceerde het NBC het Trendrapport Bakkerijsector. Het rapport presenteert de trends en ontwikkelingen van de afgelopen jaren en is ingedeeld in de onderdelen mensen en producten. In dit artikel de belangrijkste informatie uit het rapport op het gebied van producten.

Hoe werven we nieuwe medewerkers?

Hoe werven we nieuwe medewerkers?

Net als in andere ambachtelijke sectoren ontstaat er in de bakkersbranche een nijpend tekort aan medewerkers. Hoe houden we het bakkersvak aantrekkelijk voor nieuwe aanwas? En hoe behouden we studenten voor de sector? Bakkers in bedrijf wisselt hierover om te beginnen van gedachten met Martin van Kommer, docent brood en banket bakken aan de Rijn IJssel...

Nieuw elan

Nieuw elan

In het redactioneel leidt hoofdredacteur Michelle de Koning de editie in en vertelt ze over de 'nieuwe' Bakkers in bedrijf.

Plantaardige vervanger van slagroom

Plantaardige vervanger van slagroom

Vegan is een trend. En daar ligt voor bakkers en patissiers een uitdaging. Ingrediënten als slagroom en eieren lijken onmisbaar. Toch komen er steeds meer producten op de markt die bakkers op weg helpen bij het vegan bakken. Een voorbeeld is Vegantop van Debic.

Wat kan ik met het Trend­rapport Bakkerijsector?

Wat kan ik met het Trend­rapport Bakkerijsector?

Het Trendrapport Bakkerijsector is een blauwdruk van de sector”, legt mede-auteur Susanne Danes uit. “De data en inzichten daarin vertellen ons wat de sterktes en zwaktes van de sector zijn en met welke kansen en bedreigingen we rekening moeten houden."

Oog in oog met je toekomstige werkgever

Oog in oog met je toekomstige werkgever

Colbertje uit, casual overhemd aan. Met deze dresscode loopt een student van pakweg 18 jaar makkelijker op een ‘baas’ af. Dit is een van de gedachten achter ‘Futuremakers’, het matchingevent waar studenten, werkzoekenden en professionals elkaar op een laagdrempelige manier ontmoeten. De pilot vond afgelopen najaar plaats in Leeuwarden. Een landelijke...

Vergoeding studiekosten door werkgever

Vergoeding studiekosten door werkgever

Studiekosten voor de ondernemer of zijn medewerkers zijn aftrekbaar van de fiscale winst. Dit resulteert in een belastingaftrek van 35 tot 40 procent.

Sinterklaascampagne Bakeplus goed ontvangen

Sinterklaascampagne Bakeplus goed ontvangen

“Je geeft een klein beetje, je krijgt heel veel terug.” Zo vond een van de deelnemende bakkers. “Een aantrekkelijke, ludieke en vooral toegankelijke actie voor iedere bakker”, noemde Bakeplus de Sinterklaas­campagne van 2021, die de leverancier met vijf partners uit de branche organiseerde.

Online en offline sterk staan in 2022

Online en offline sterk staan in 2022

In 2025 wil de Stichting Ambachtelijke Bakkerij hét platform zijn voor alle online- en offlinecommunicatie van de ambachtelijke bakkerij. Een ambitieus streven. Vorig jaar is de basis gelegd voor de plannen: dit jaar wordt het fundament verder verstevigd en uitgebreid.

De kracht van intuïtie

De kracht van intuïtie

Je onderbuikgevoel maakt dat je soms al een antwoord weet, zonder dat je goed over een bepaalde situatie hebt nagedacht. Beschouw je intuïtie als een cadeau, maar maak er verstandig gebruik van.