• Jannes Schuiling

    De ‘beste leiders’ bestaan niet

    Wat denkt u, kunnen Donald Trump, Elon Musk (Tesla), Ralph Hamers (ING), Frans van Houten (Philips), Wiebe Draijer (Rabobank), Feike Sijbesma (DSM), Jan Hommen (KPMG) Dick Boer (Ahold) Jacques van den Broek (Randstad), Mark Rutte, Marcel Boekhoorn (HEMA) maar ook Ghandi en bijvoorbeeld Nelson Mandela, onder alle omstandigheden en in alle situaties succesvol zijn? Lees verder →

  • Jannes Schuiling

    Vertrouwen en integriteit

    Het was ook u vast niet ontgaan. Dat het salaris van topman Ralf Hamers van ING met vijftig procent zou worden verhoogd, tot drie miljoen euro per maand. Het is ternauwernood en onder grote landelijke druk teruggedraaid. Lees verder →

  • Jannes Schuiling

    Slachtofferrol

    ‘Ja ik zou dat wel willen, maar wij worden er nooit bij betrokken. Ons wordt nooit iets gevraagd.’ ‘Ik vind daar zeker wel wat van maar, wij hebben er toch geen invloed op. Ze doen maar. Onze mening wordt niet gevraagd.’ Lees verder →

  • Jannes Schuiling

    Werkstress

    Weet u wat beroepsziekte nummer 1 is? En weet u wat dit u kost? Surf voor de aardigheid eens op het internet, en u komt er snel achter dat werkstress een van de belangrijkste redenen van ziekteverzuim is. Daarmee is het een van de grootste kostenposten van uw organisatie. Lees verder →

  • Effectief leiderschap

    Kunt u als leider variëren in uw leiderschapsstijl of heeft u (onbewust) voorkeur voor een stijl? Van Hersey en Blanchard is de bekende theorie van Situationeel Leiderschap. Lees verder →

  • Leiderschap

    Onlangs sprak ik met een oud-directeur-eigenaar van een gerenommeerd en succesvol Nederlands bedrijf in de advocatuur. Momenteel is hij directeur-eigenaar van een bedrijf. Lees verder →

  • Adelaar of eend?

    Prachtig! Sterke, onafhankelijke medewerkers die voor zichzelf zorgen, voor zichzelf opkomen, een duidelijk doel voor ogen hebben, die rusten en vol energie weer aan de slag gaan. Lees verder →

  • Inlevingsvermogen

    Een winkelketen was in het nieuws vanwege het feit dat zij tijdens een stoomcursus over klantprofielen stigmatiserende plaatjes gebruiken. Een ethische discussie is losgebarsten. Lees verder →

  • Veranderen in de praktijk

    In mijn vorige artikelen heb ik u meegenomen in de wereld van veranderen. In dit artikel wil ik u met een praktijkvoorbeeld laten zien wat nodig is om gedrag te kunnen veranderen. Lees verder →

  • Verandering zit in u zelf

    “Morgen ga ik het helemaal anders doen.” Vaak blijft dit bij woorden. Waarom is het duurzaam veranderen van gedrag zo moeilijk? En hoe zijn veranderingen wel te realiseren? Lees verder →