Management

Uit dit dossier
Macht of gezag

Macht of gezag

In april 2016 luidde de titel van mijn bijdrage aan Bakkers in Bedrijf: ‘Als de baas een hork is.’ Het ging over dominant, op macht gebaseerd gedrag van een ‘leider’ en het effect hiervan op anderen. Het gedrag dat angst en onzekerheid inboezemt, van het type leider dat zich superieur waant. Altijd bezig de ander eronder...

Leiderschap

Leiderschap

“Van mijn medewerkers krijg ik terug dat ze mij erg aardig vinden en prettig in de omgang. Ze kunnen altijd bij mij terecht. Dat vind ik ook belangrijk. Ik vind dat ik aandacht voor ze moet hebben. Ze vinden dat wij op een positieve manier samenwerken. Iedereen heeft zijn inbreng en besluiten nemen we samen. Ik sta niet boven mijn mensen, ik sta...

Proces, product of de klant?

Proces, product of de klant?

Het is een kwestie van beroepsdeformatie. Ik weet het, maar ik kan het niet laten. Altijd let ik op het gedrag van mensen. Als ik bij de kapper kom, de dokter, de opticien, het ziekenhuis, de school van mijn zoons, de supermarkt, de horeca, de bakker. Altijd let ik op hoe mensen omgaan met elkaar en met hun klanten. En of dit past bij de strategie van...

de juiste snaar raken

de juiste snaar raken

Heel toevallig – ik kijk eigenlijk nooit voetbal - keek ik naar de kwartfinale van de Champions League tussen Atlético Madrid en Barcelona. Al snel ging mijn aandacht uit naar de coach van Atlético. De van oorsprong uit Argentinië afkomstige Diego Simeone. Bijgenaamd El Cholo, de schurk. Rennend langs de zijlijn, met zijn armen...

Als de baas een hork is

Als de baas een hork is

Een ondernemer die zorgt voor veiligheid en vertrouwen, is het meest effectief. Toch blijken twee op de drie medewerkers hun baas een hork te vinden. Wat denken ze van u? “Daar is hij. Zijn auto stop op de parkeerplaats, hij stapt uit. De baas is in aantocht. We kijken allemaal naar buiten, maar het is nog niet te zien. We vragen ons af hoe zijn...