Management

Uit dit dossier
Verandering zit in u zelf

Verandering zit in u zelf

“Morgen ga ik het helemaal anders doen, dan gaat het roer echt om”. Vaak blijft dit bij mooie woorden. Waarom is het duurzaam veranderen van gedrag zo moeilijk? En hoe zijn veranderingen wel te realiseren? Het begint met het begrijpen van gedrag en ons brein. Ons brein bestaat grofweg uit drie lagen: het reptielenbrein, het limbisch systeem...

Flow

Flow

Tsjakka…! Gelukkig is mijn vakantie weer voorbij. Ook lekker om weer aan het werk te gaan. Dit gevoel gun je iedereen, maar in de praktijk is het meer uitzondering dan regel. Er zijn maar weinig mensen die echt uitzien naar het einde van hun welverdiende vakantie. Niet zelden gaat het gepaard met de nodige opstartproblemen en tegenzin. Lang leve...

Ik hoor je wel, maar luister niet

Ik hoor je wel, maar luister niet

Oprecht naar iemand luisteren vergroot uw effectiviteit. Het geeft bruikbare informatie over de ander. Bovendien blijken mensen die oprecht luisteren aardiger te worden gevonden. Oprechte gesprekken voeren waarin u vooral luistert, is niet eenvoudig maar kan veel opleveren. Spreekbeurt Al vanaf de lagere school krijgen we het met de paplepel ingegoten:...

Krachtig leiderschap

Krachtig leiderschap

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een krachtig leider ben je niet zomaar. De vijf vaardigheden waarover je als leider moet beschikken, komen je niet aanwaaien. Het vergt hard werken en doorzettingsvermogen om de persoon te worden die in elke situatie het hoofd koel houdt, de lijnen uitzet en proactief handelt. De vijf vaardigheden waarover...

Schaker of dammer

Schaker of dammer

McGregor, hebben we ver achter ons gelaten. Volgens deze benadering delen managers hun medewerkers volgens twee typen in. Het ene type medewerker is lui en wil liever niet werken. Deze medewerkers willen geen verantwoordelijkheid dragen en moeten worden gedwongen tot het leveren van een prestatie. Het andere type wil graag werken. Deze medewerkers voelen...