Nieuws

Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

gemak

Het aantal Nederlandse consumenten dat buiten de deur eet, groeit fors. Dat blijkt uit de omzet van foodservicebedrijven. Die steeg in 2018 met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard, meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut waren de volle terrassen van 2018 illustratief voor de groeiende lifestyle in voedings- en genotmiddelen bij met name jongeren.

Ook thuis is sprake van een verandering van manier van eten. Thuis kiezen consumenten in toenemende mate “voor gemak en luxe,” volgens FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. Consumenten lieten in 2018 vaker zowel hun boodschappen als hun maaltijden thuisbezorgen. De omzet van maaltijdbezorging steeg met 13,4% naar €1,7 miljard en de bezorging van boodschappen nog harder, met 29% naar €1,4 miljard.

De komende jaren verwacht het FSIN een doorbraak van het nieuwe fenomeen ‘superants’, een kruising tussen een supermarkt en een restaurant. Voorbeelden daarvan zijn de foodmarkten van Jumbo. Albert Heijn beloofde eind vorig jaar met ‘eethoeken’ te komen. Het traditionele supermarktmodel van weekboodschappen gaat op de helling volgens Grievink.

Bron: Foodlog

Deel dit artikel

Verwante dossiers: