Zonder chaos geen orde

Silvia van Nieuwland_Beko Advies

We leven alweer meer dan een jaar in een onzekere samenleving. Gaan we ooit weer terug naar normaal, alsof er geen coronacrisis is geweest? Wie het weet, mag het zeggen. Velen waanden zich relatief veilig en hadden het idee enige controle te hebben over het bestaan. De kans dat zich iets ernstigs in ons leven zou voordoen, schatten we niet hoog in. Niet als iets onmogelijks, maar over het algemeen wel als een ver-van-mijn-bed-show.

Door een virus is ieders leven op de een of andere manier plotsklaps ingrijpend veranderd. Maar dan blijkt dat daardoor ook allerlei dingen mogelijk zijn, die voorheen onmogelijk werden geacht. Chaos is nodig om orde te creëren. Crisis is nodig om patronen te doorbreken. Het virus brengt met andere woorden ook vernieuwing met zich mee.

Crisis is ook een harde les in loslaten. Alles wat vertrouwd was, is ineens anders. Bedrijven moesten sluiten, evenementen werden afgelast, processen moesten aangepast, agenda’s overhoop gehaald. We hadden kortom geen controle meer over wat er gebeurde. Niet kunnen omgaan met verlies van controle en zogenaamde zekerheden, maakt ondernemen lastig.

Maar zoals gezegd biedt een crisis ook kansen. Na de (beperkte) heropening van winkels, kondigde De Bijenkorf bijvoorbeeld aan door te gaan met winkelen op afspraak: “Klanten waarderen het.” Lees: klanten winkelen productiever, oftewel: ze geven meer uit in kortere tijd.

Een bijzonder voorbeeld van aanpassing in crisistijd is de #staythefuckhomebar. Dit is een online bar in Rusland, speciaal in het leven geroepen voor de vele mensen die zich in (thuis-)isolatie bevinden. Je kunt er toch contact houden met mensen van wie je houdt, maar ook ontmoet je er nieuwe mensen. Terwijl grenzen sluiten, stelt deze bar juist de grenzen open door mensen wereldwijd toegang te verschaffen tot de online bar. Via videomeetings kun je rondhangen in de hoofdbar, met iedereen, of je kunt een kroegentocht maken langs aparte barretjes met je vrienden. Met een lekker drankje erbij, natuurlijk.
Een ander voorbeeld is Canlis, een gastronomisch restaurant in Seattle. De eigenaren besloten tijdens corona hun restaurant te sluiten en te starten met een pop-up-concept. Zij openden drie vestigingen: een bagelwinkel, een drive through-hamburgertent en een familiemaaltijdbezorgservice. Hiermee hebben zij hun businessmodel snel en effectief herontworpen en aangepast aan de nieuwe werkelijkheid. Mark Canlis, een van de eigenaren, zegt daar het volgende over: “Je moet evenveel aanvallen als verdedigen. Dus de vraag is: hoe zouden we eruitzien als we nu vanaf nul zouden beginnen?”

In één klap is ook het fileprobleem opgelost, doordat we meer vanuit huis werken. Daarmee stoten we in één moeite door minder CO2 uit. Nog geen anderhalf jaar geleden werd als oplossing voor filebestrijding vooral gekeken naar zware investeringen in de infrastructuur. Thuiswerken was volgens veel organisaties onmogelijk te realiseren, nu wordt er veel gesproken over een combinatie van thuiswerken en werken op locatie.

Kortom, na chaos komt nieuwe orde.

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Dossiers
Lees ook
Puratos neemt zadenleverancier Schobbers over

Puratos neemt zadenleverancier Schobbers over

Puratos neemt Schobbers, een toonaangevende leverancier van zaden voor de bakkerijsector, over. Schobbers blijft opereren vanuit Venlo onder de naam Puratos Schobbers.

De feestdagen bij Patisserie de Bijenkorf

De feestdagen bij Patisserie de Bijenkorf

Macarons, chocoladeletters, marsepein, bonbons, hartige taarten; de patisserie van de Bijenkorf draagt al jaren bij aan de goede naam van het warenhuis. In de bakkerij van de Bijenkorf maken ze alle producten voor de eigen vestigingen en externe klanten. Mark Potma, manager patisserie, vertelt over de uitdaging om het enorme feestdagenassortiment tijdig...

Deadline btw-aangifte derde kwartaal op 31 oktober - Belastingdienst geeft tips

Deadline btw-aangifte derde kwartaal op 31 oktober - Belastingdienst geeft tips

De deadline voor de btw-aangifte en -betaling over het derde kwartaal nadert. Ondernemers hebben tot 31 oktober de tijd om dit te doen. Volgens de Belastingdienst hebben bijna vier op de tien startende en kleine ondernemers een herinnering nodig om dit tijdig te doen. Daarom geeft de Belastingdienst vijf tips voor een goede en efficiënte aangifte.