Zondagavond

24 oktober 2017

De zondagavond. Een avond van lekker niets doen en niets hoeven. Een beetje voorbereiden op de week die eraan komt en tv kijken. De laatste 8 weken keek ik naar Heel Holland Bakt. En dat doen heel veel mensen. Afgelopen zondag trok Heel Holland Bakt 3,5 miljoen kijkers. De finale bracht een kijkcijferrecord voor het programma.

Waarom vinden mensen dit zo leuk? De gezelligheid? De lekkere producten? Voor mij is het gewoon feelgood tv en een hele mooie reclame voor onze branche. Je vraagt je bij het kijken wel af hoeveel van deze kijkers klant zijn van de ambachtelijke bakker. En willen zij de producten die gemaakt worden tijdens het programma ook in de winkel terug zien? Ik denk het wel. Het (gebak) assortiment van veel bakkers is toe aan vernieuwing. De Kardinaal schnitt in plaats van de slagroomschnitt? En wat is er dan makkelijker om “mee te liften” op gratis tv-reclame van Heel Holland Bakt.

De finale is gewonnen door Hans. Een jonge student bedrijfskunde die bakken als hobby heeft. Hij ziet na het winnen van deze wedstrijd meer toekomst in de patisserie dan in iets te doen met zijn studie. Mooi dat een jonge gepassioneerde student wint en verder wil in onze branche. De bakkerijbranche heeft al jaren een ‘imago probleem’. Het is voor jeugd niet stoer om (banket) bakker te worden. Heel Holland Bakt wordt weliswaar bij omroep Max uitgezonden maar heeft toch een grote aantrekkingskracht op jongeren. Het is omroep Max gelukt om ook de jonge kijker aan zich te binden. Is of wordt Robèrt van Beckhoven de Jonny de Boer van de bakkerijbranche? Wordt meesterbakker in de toekomst net zo ‘sexy’ als chef-kok? Zien we binnenkort ook mannen met baarden en tatoeages in de bakkerij? Het ambacht is weer leuk!

Maar wat ga ik nu kijken op zondagavond?


 

Altijd op de hoogte blijven?