Yes, we can!

Silvia van Nieuwland

Trends hebben vaak te maken met de manier waarop we leven en met veranderingen in de maatschappij. Het blijft altijd de vraag wat er eerst kwam: de vraag van de consument of de trend zelf? Het valt niet mee om als relatief kleine speler te bedenken wat de klant van morgen wil. En wat jij er als ondernemer aan kunt doen om te zorgen dat je juist die producten en oplossingen aanbiedt, nog voordat de klant er zelf naar vraagt.

De beperkingen door corona maken dat een aantal ontwikkelingen snel tot ‘het nieuwe normaal’ is gaan behoren, zoals online bestellen bij de ambachtelijke bakkerij, via een webshop of app. Hierin verder professionaliseren vergt het goed ‘laden’ van een webshop en betekent onder meer investeren in goede fotografie, nadenken over landingspagina’s, bijvoorbeeld voor de feestdagen, de juiste combi maken met sociale media en de ‘stenen’ winkels, werken aan productinnovatie en de discipline hebben om de webshop up-to-date te houden.

Een andere ontwikkeling die verder door zal zetten, is het in de winkel of bij een pick-up point ophalen van vooraf bestelde en betaalde aankopen. Zorgen dat dit snel en makkelijk kan, is een uitdaging op zich. We zien ook steeds meer bakkerijen die voor de feestdagen een pick-up point bij hun bakkerij realiseren om de winkel te ontlasten en zo de klant beter van dienst te zijn. Het vergt tijd (en geld) om zulke afhaalpunten goed neer te zetten, maar bij­komend voordeel is dat je de productie beter  op de vraag kunt afstemmen.

Ook het aantal pintransacties nam fors toe in de afgelopen periode. De verwachting is dat contante betalingen verder zullen afnemen. Daarnaast zien we dat vooral bakkerijen met meerdere filialen versneld cashkeepers plaatsen. Daarmee kunnen klanten veilig cash betalen. Dit heeft niet alleen te maken met hygiëne, maar ook met het voorkomen van fraude en diefstal. Sinds maart hebben we onze handen bij Beko Advies, meer dan gebruikelijk, vol aan de opsporing en correcte afhandeling daarvan.
De toename was opvallend. Door te werken met cashkeepers sluit je in elk geval een aantal vormen van fraude uit. Bijkomend voordeel is dat vals geld direct wordt geweigerd en dat kasverschillen nagenoeg onmogelijk zijn. Voor overvallers is er bovendien minder te halen.

Ondernemen in het coronatijdperk maakt creatief. We zien dan ook een toename van bezorging aan huis, het is bijna net als vroeger. Met de eigen bestelbus of bakfiets, via fiets­koeriers, postpakketten, brood-bezorgabon­nementen of via deelname aan platforms van samenwerkende versspecialisten. Voor de consument is het steeds makkelijker om brood en banket van de lokale ondernemer te betrekken.

De meest positieve trend vind ik dat consumenten weer oog hebben voor lokale ondernemers. De hashtag #supportyourlocals werd aan het begin van de coronacrisis trending op sociale media. Lokaal win­kelen staat voor contact, betrouwbaarheid, verbon­­­denheid, hoge kwaliteit en echtheid. Laten we er met elkaar voor zorgen dat de consument ook in het ‘after-coronatijdperk’ blijvend kiest voor de lokale (banket)bakkers­winkel en we zo de trend van een dalend marktaandeel ombuigen.

Yes, we can!

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Dossiers
Lees ook
Vernieuwingen bij Bedrijfsopvolging Bakkerij

Vernieuwingen bij Bedrijfsopvolging Bakkerij

Bedrijfsopvolging Bakkerij heeft in het eerste kwartaal van 2021 een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Er is een nieuw logo en de website ikwileenbakkerij.nl met als belangrijkste onderdeel de interessetest is vernieuwd. Het doel van de organisatie is om meer geïnteresseerden in beeld krijgen die op korte of lange termijn een bakkerij gaan overnemen.

Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Tijdens de Dragons' Den uitzending van 15 april wist ondernemer Maarten Coumans 2 miljoen euro binnen te halen voor zijn e-commerce platform Local Heroes. Met dit platform kunnen consumenten online boodschappen doen bij lokale onderners, zoals de slager, bakker en visspecialist.

Cranberry twister - Romig desembroodje

Cranberry twister - Romig desembroodje

De Cranberry Twister is een heerlijk zoet en romig broodje op van basis van desem en volle kwark, met een vulling van cranberry’s. Het is geschikt om te eten als tussendoortje, maar past ook prima bij een brunch of high tea. Het formaat van het broodje is naar eigen keuze te bepalen.

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezighouden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Allround bakker Terschelling

Allround bakker Terschelling

Wat ga je doen?In deze functie zal je allround functie zal je bezig zijn met reguliere bakkerswerkzaamheden op zowel brood als banket gebied. Daarnaast zal je ook...

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...