Vreemd gaan

Chiel van den Hout4

Onlangs was ik in Tirol. Niet om te hossen met Anton, dat past niet bij mij. Maar tijdens mijn vakantie bezocht ik wel enkele bakkers. En wat ik daar zag voelde voor mij toch als ‘vreemd gaan’.

Lezers die mij wat beter kennen, weten dat ik met de kop boven deze column iets anders bedoel dan Second Love. Maar waar doel ik dan precies op? Tijdens mijn vakantie bezocht ik een Konditorei waar je van heerlijk luchtig gebak kon genieten, maar waar je ook een warme lunch en alcoholische versnaperingen kon verkrijgen. Blijkbaar was deze zaak geliefd want er kwamen de nodige klanten. Bij Backerei Strasser was het vooral hun etalage die ons trok, met 2 maal 2,5 meter StrohRum 80% en nog veel meer alcoholische dranken. Dat was de blikvanger bij de bakker!

Op de foto die ik daarvan aan mijn collega’s stuurde kreeg ik de vraag of we hier ook bakkers moeten helpen aan een alcoholvergunning. Dat denk ik niet, maar als bakker zal je wel naar additionele omzet moeten zoeken om je omzet op peil te houden. Het broodverbruik mag dan amper gedaald zijn en voor luxer brood en banket is er meer belangstelling, toch komt de omzet in menige bakkerswinkel al langer nauwelijks boven 100%. Het aantal aankopen in bakkerswinkels blijft onder druk staan. Gelukkig besteden klanten gemiddeld wel wat meer bij de bakker maar ze nemen niet meer producten mee.

Verandert de bakker met de hybride consument mee? Of blijft alles bij het oude, vertrouwde? Dan wordt het vanzelf minder, waar het juist meer moet worden. Het zal anders moeten. Waarmee kun je extra omzet scoren? Ik heb er na al die jaren nog steeds geen eensluidend antwoord op. Het hangt zeker samen met de locatie en de positie die je in de markt vervult en wilt vervullen. Verder onderscheidend specialiseren zal voor een aantal bakkers een optie zijn. De middenmoot-bakker zal het echter steeds moeilijker krijgen en meer en meer verdwijnen. Maar (daar komt ie) ‘vreemd gaan’ is zeker ook een optie!

Het assortiment uitbreiden met andere producten dan brood en banket. Maar voor welke ‘Second Love’ moet je open staan? Mijn antwoord: waar loop jij warm voor en wat past het meest bij jou, je marktgebied en je locatie(s)? Chocolade is hot. Steeds meer bakkers zijn actiever met dit product bezig. Eenvoudig beginnen vergt niet veel investeringen en kan al snel meer winst opleveren. Horeca is qua omzet al geruime tijd een behoorlijke groeier, zoals koffie ter plekke of to go.

En wat te denken van ijs? Natuurlijk vergt ijs een geschikte locatie, meer beschikbare ruimte, andere openingstijden en meer investeringen. Voor softijs valt dat reuze mee, maar voor bereiding van schepijs komt meer kijken. En ijs verkoop je maar 32 weken per jaar. Vervang je het daarna door chocolade, ijsgebak en ijstaarten in december? Het aantal ijssalons is de afgelopen jaren flink toegenomen. Nu het aantal bakkers met ijs nog. Of met een andere ‘Second Love’…

Lees ook
Genootschap organiseert congres 'Personeelstekort in de MKB-bakkerij'

Genootschap organiseert congres 'Personeelstekort in de MKB-bakkerij'

Veel bakkers kampen met een tekort aan kwalitatief goed personeel. Daarnaast kampt de branche ook met een gebrek aan kandidaten voor de opvolging. Daarom organiseert het Genootschap voor de Bakkerij op 12 september voor leden en niet-leden het congres 'Personeelstekort in de MKB-bakkerij'.

südback 2019: lekkere geuren alom

südback 2019: lekkere geuren alom

In de hallen verspreiden zich lekkere geuren, smaak, kwaliteit en ambacht gaan hand in hand met genot, technische innovaties en actuele trends: de südback die van 21 tot 24 september 2019 wordt gehouden, staat vast genoteerd op de kalenders van het bakkersgilde. Dan wordt de beurs in Stuttgart weer het brancheverzamelpunt van het bakkers- en banketbakkersambacht....

Drie vragen aan patissier Daniël Jongsma

Drie vragen aan patissier Daniël Jongsma

Werken in Koeweit biedt patissier Daniël Jongsma oneindige mogelijkheden. Van bruiloften met 240 kilo bonbons tot het omgaan met Aziatische collega’s: het is één grote uitdaging. Precies wat hij graag wilde toen hij aan zijn buitenlandse avontuur begon.

Banketbakker ambachtelijke bakkerij omgeving Haaksbergen

Banketbakker ambachtelijke bakkerij omgeving Haaksbergen

Wij zijn op zoek naar een banketbakker die kwaliteit hoog in het vaandel staan heeft en in staat is om zijn of haar collega`s te motiveren. Je komt in een moderne...

Banketbakker industrie omgeving Arnhem FT

Banketbakker industrie omgeving Arnhem FT

Na een gedegen inwerkperiode op de diverse lijnen productsoorten weet je precies hoe de verschillende processen lopen binnen de banketbakkerij. Het vervaardigen...

Productieleider banketbakkerij (meewerkend) Friesland

Productieleider banketbakkerij (meewerkend) Friesland

De productieleider zorgt voor een juiste planning van medewerkers en een juiste aansturing voor de dag. Daarnaast zie je toe op de kwaliteit en hygiëne op de...