Vreemd gaan

Chiel van den Hout4

Onlangs was ik in Tirol. Niet om te hossen met Anton, dat past niet bij mij. Maar tijdens mijn vakantie bezocht ik wel enkele bakkers. En wat ik daar zag voelde voor mij toch als ‘vreemd gaan’.

Lezers die mij wat beter kennen, weten dat ik met de kop boven deze column iets anders bedoel dan Second Love. Maar waar doel ik dan precies op? Tijdens mijn vakantie bezocht ik een Konditorei waar je van heerlijk luchtig gebak kon genieten, maar waar je ook een warme lunch en alcoholische versnaperingen kon verkrijgen. Blijkbaar was deze zaak geliefd want er kwamen de nodige klanten. Bij Backerei Strasser was het vooral hun etalage die ons trok, met 2 maal 2,5 meter StrohRum 80% en nog veel meer alcoholische dranken. Dat was de blikvanger bij de bakker!

Op de foto die ik daarvan aan mijn collega’s stuurde kreeg ik de vraag of we hier ook bakkers moeten helpen aan een alcoholvergunning. Dat denk ik niet, maar als bakker zal je wel naar additionele omzet moeten zoeken om je omzet op peil te houden. Het broodverbruik mag dan amper gedaald zijn en voor luxer brood en banket is er meer belangstelling, toch komt de omzet in menige bakkerswinkel al langer nauwelijks boven 100%. Het aantal aankopen in bakkerswinkels blijft onder druk staan. Gelukkig besteden klanten gemiddeld wel wat meer bij de bakker maar ze nemen niet meer producten mee.

Verandert de bakker met de hybride consument mee? Of blijft alles bij het oude, vertrouwde? Dan wordt het vanzelf minder, waar het juist meer moet worden. Het zal anders moeten. Waarmee kun je extra omzet scoren? Ik heb er na al die jaren nog steeds geen eensluidend antwoord op. Het hangt zeker samen met de locatie en de positie die je in de markt vervult en wilt vervullen. Verder onderscheidend specialiseren zal voor een aantal bakkers een optie zijn. De middenmoot-bakker zal het echter steeds moeilijker krijgen en meer en meer verdwijnen. Maar (daar komt ie) ‘vreemd gaan’ is zeker ook een optie!

Het assortiment uitbreiden met andere producten dan brood en banket. Maar voor welke ‘Second Love’ moet je open staan? Mijn antwoord: waar loop jij warm voor en wat past het meest bij jou, je marktgebied en je locatie(s)? Chocolade is hot. Steeds meer bakkers zijn actiever met dit product bezig. Eenvoudig beginnen vergt niet veel investeringen en kan al snel meer winst opleveren. Horeca is qua omzet al geruime tijd een behoorlijke groeier, zoals koffie ter plekke of to go.

En wat te denken van ijs? Natuurlijk vergt ijs een geschikte locatie, meer beschikbare ruimte, andere openingstijden en meer investeringen. Voor softijs valt dat reuze mee, maar voor bereiding van schepijs komt meer kijken. En ijs verkoop je maar 32 weken per jaar. Vervang je het daarna door chocolade, ijsgebak en ijstaarten in december? Het aantal ijssalons is de afgelopen jaren flink toegenomen. Nu het aantal bakkers met ijs nog. Of met een andere ‘Second Love’…

Lees ook
Tips voor het maken van een nieuwsbrief

Tips voor het maken van een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een goed marketingmiddel. Je treedt direct in contact met je klant en bereikt er meer mensen mee dan met je social media-berichten. Maar hoe maak je een nieuwsbrief die gelezen wordt? Vakbladen.com geeft tips!

Beko adviseert meer versbeleving op de winkelvloer

Beko adviseert meer versbeleving op de winkelvloer

De Beko OmzetBarometer signaleert een daling van het aantal kassabonnen bij de ambachtelijke bakker over de eerste maanden van 2019. De oorzaak zoekt Beko Advies in de toenemende concurrentie van de supermarkt en de inkomenspositie van de consument. Beko adviseert bakkers om meer in te zetten op versbeleving.

Carlo Midiri nieuwste Chef Ambassadeur Callebaut

Carlo Midiri nieuwste Chef Ambassadeur Callebaut

Carlo Midiri is de nieuwste Chef Ambassadeur van het chocolademerk Callebaut. Hij gaat deel uitmaken van de internationale Ambassadeurs Club van Callebaut.

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Wij zijn op zoek naar een allround broodbakker of een ovenist. Je zal groot- en kleinbrood gaan maken.

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Onze klant in de omgeving van Zutphen is per direct op zoek naar een zelfstandig werkend banketbakker/ patissier.

Banketbakker omgeving Nijkerk

Banketbakker omgeving Nijkerk

In verband met een nieuwe locatie en aangepaste werkwijze is onze opdrachtgever op zoek naar een banketbakker voor de lange termijn.