Optimist of pessimist. Het lijkt wel of het daar om draait deze dagen voor de verkiezingen. Een ondernemer is natuurlijk een echte optimist. Kansen zien, bereid zijn risico´s te nemen en te investeren om je droom te verwezenlijken. Optimistisch ondernemen gaat gepaard met het maken van fouten, missers en tegenvallers. Maar een echte optimist schaamt zich hier niet voor. Hij geeft deze toe en doet er zijn voordeel mee. Hij past dingen aan en gaat weer verder. Voortschrijdend inzicht noemen we dat. Als we dat toen geweten hadden dan……. Als ondernemer moet je gebruik maken van dit voortschrijdend inzicht. Het is beter om je koers te veranderen dan vast te houden aan iets dat niet succesvol of achterhaald is.
Albert Heijn maakt ook veel gebruik van voortschrijdend inzicht door in te zetten op: Steeds een beetje beter. Albert Heijn durft te zeggen dat wat er tot nu toe in de producten zat niet zo goed was of beter kan. Ze doen dit bij verschillende producten. Nu is brood aan de beurt. Op de site staat dat Albert Heijn als eerste supermarkt in Nederland uitsluitend dagvers brood verkoopt zonder kunstmatige broodverbetermiddelen. “Alleen het broodnodige” is de nieuwe slogan voor het brood. Er zijn twee commercials gemaakt waarin de Albert Heijn bakkers Coen en Patrick “hun” verhaal vertellen. Zij vertellen dat Albert Heijn anders over brood is gaan denken . Ze hebben alles uit het brood gehaald dat niet nodig is om vers en puur brood te bakken. Ze gebruiken alleen nog meel, water, gist en zout. Ze gebruiken geen kunstmatige broodverbetermiddelen meer. De lange rijstijd van 18 uur zorgt voor de lekkere smaak en knapperige korst. Wat je proeft is brood, niets meer en niets minder!
Albert Heijn zet hiermee een nieuwe standaard voor brood. Klanten zullen zich nog meer gaan afvragen of jij als bakker broodverbetermiddelen gebruikt en waarom dit nodig is? E-nummers passen, volgens de klant, niet in brood. De klant zal meer gaan vragen om allergenen- en ingrediëntenspecificaties. Voortschrijdend inzicht is hier op voorbereid te zijn en je aan te passen aan de nieuwe standaard!