Voorkomen is beter

23 oktober 2020 Arend Kisteman (Voorzitter NBOV)

Een interessante vraag die je jezelf als ondernemer af en toe moet stellen: waarom koopt iemand niet bij mij? Vertaald naar de NBOV luidt die: waarom wordt iemand geen lid van de NBOV? De laatste weken heb ik daarom veel contact gehad met ondernemers die de toegevoegde waarde van de NBOV niet zien. Sommigen zijn nooit lid geweest; anderen hebben recent of langer geleden het lidmaatschap opgezegd.

Als ik vroeg waarom zij geen lid zijn, was het antwoord vaak dat de accountant het hele financiële gedeelte al doet en soms zelfs advies geeft over contracten en dergelijke. Daarnaast is er een rechtsbijstands­verzekering die de andere risico’s afdekt. Het is echter goedkoper en betrouwbaarder om bij de NBOV advies over de cao te vragen. En een rechtsbijstandsverzekering is er niet om je problemen te voorkomen:
pas als het geschil hoog is opgelopen, heb je er iets aan.

Goed inschalen van werknemers is een veelvoorkomend probleem in onze branche. De oorzaak daarvan laten we even buiten beschouwing, maar als je lid bent van de NBOV kun je hierover gewoon je vragen stellen en kosteloos geïnformeerd worden. Bovendien kan de NBOV over zoveel onderwerpen advies geven, dat je die hele rechtsbijstandsverzekering niet meer nodig hebt.

Een opmerking die ik ook vaak hoor: de NBOV gaat niet door tot aan de rechter. Dat doet de NBOV wel – als dat nodig is. Maar waarom zou je het überhaupt zover laten komen? Je bent er enorm veel tijd mee kwijt, het kost je persoonlijk energie en het heeft forse impact op je bedrijf. Dan is het toch veel prettiger om van tevoren goed advies te krijgen, zodat je ellenlange processen kunt vermijden? Als NBOV willen wij met onze adviezen juist voorkomen dat een geschil tot aan de rechter moet worden uitgevochten. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen. En rustiger.

 

Altijd op de hoogte blijven?