“Voedsel is veiliger dan ooit, maar het wantrouwen van de consument is nog nooit zo groot geweest.” Aldus een van de grondstoffenleveranciers in het artikel over trends. Je ziet dat overal: steeds meer mensen wantrouwen het nieuws van kranten en journaals, velen vertrouwen niet op het coronavaccin. En er is steeds minder ruimte om naar elkaar te luisteren en onderwerpen rustig van verschillende kanten te belichten. Terwijl dat juist zo belangrijk is.
Kennis – zeker van ingrediënten – is van belang voor producent én consument. De hele branche werkt daaraan, want het vernieuwde Warenwetbesluit Meel en brood is een direct gevolg van de toenemende behoefte aan transparantie onder consumenten. Zij willen weten wat er in hun eten zit en wat eraan is toegevoegd. Want ze denken steeds vaker dat ze beduveld worden. En laten we eerlijk zijn, soms is dat ook zo. Zo stelt Wakker Dier via de jaarlijkse Liegebeestverkiezing inhoudelijke misstanden aan de kaak, zoals de kipfabrikant die spreekt over ‘eerlijke en stressvrije kip’ en ‘focus op het welzijn van het dier’. Foodwatch organiseert sinds 2009 Het Gouden Windei en zoekt daarmee jaarlijks naar het meest misleidende product. ‘Winnaars’ in het verleden waren: maisbrood zonder maismeel van supermarkt Jumbo (2017) en Blue Band Goede Start! Witbrood (2011). Volgens het etiket ‘het lekkerste wit waar volkoren in zit’, maar het bevatte geen volkorenmeel.
Al met al meer dan reden genoeg om namen en producten vanuit de consument te bezien en duidelijker te maken. En dat is precies wat het nieuwe Warenwetbesluit doet. “De diepgewortelde overtuiging van consumenten dat een donkerder brood per definitie gezonder is, leverde verwarring en zelfs negatieve publiciteit op”, zegt Pauline Houtsma (NBC) in het openingsinterview. “Voortaan moet uit de broodnaam blijken welke granen er in het brood zijn verwerkt en geef je van elk brood aan of het wit, bruin of volkoren is. Zo wordt voor de consument meteen duidelijk om welke soort brood het gaat, ongeacht de kleur.” De branche heeft nog een jaar om alle producten en de bijbehorende namen transparanter, duidelijker en daarmee betrouwbaarder te maken voor de consument. Dat moet lukken!