Verhalen

1 februari 2016

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Pasgeleden hoorde ik tijdens een radio-uitzending dat kreten zoals vers, puur, ambachtelijk, authentiek en ‘bereid volgens Oudhollands recept’ de meest ijdel gebruikte aanduidingen zijn bij veel producten die in de schappen van onze supermarkten zijn te vinden. Onderzoek leert dat veel van deze aanduidingen niet kloppen en dat deze meer inspelen op de emotie en het koopgedrag van de consument, dan op de werkelijkheid. Laten deze aanduidingen nu precies de kernwaarden zijn van onze mooie beroepsgroep… Dé kans dus om duidelijk te maken waar het ambacht écht voor staat. Maar dan moeten we het wel waarmaken en - niet onbelangrijk - het onze klanten wel laten weten. Ons verhaal kunnen wij vertellen vanuit onze eigen kracht op een eerlijke manier.

Daar waar veel ambachtelijke bakkers veelal op de achtergrond actief zijn, komt juist het vertellen van uw eigen verhaal, storytelling, steeds meer op de voorgrond te staan. Het fenomeen ‘verhalen vertellen’ is beslist niet nieuw. Sterker nog, het is al eeuwen oud. Maar hoe gaat dat in deze tijd? Bij de timmerman kraakt de deur. Waar veel collega’s zich volledig storten op nog mooiere producten of een nóg fijner assortiment, vergeten we soms vanuit een soort valse bescheidenheid te vertellen hoe goed we eigenlijk zijn en waarom we werken zoals we werken. Net zo goed als we onze klanten bewust moeten maken van ons mooie ambacht, moeten we onszelf ervan bewust zijn dit steeds onder de aandacht te blijven brengen.

Via Ambacht & Business is onlangs met workshops ‘Storytelling’ al een aanzet gegeven om ambachtelijke bakkers beter hun eigen verhaal te kunnen laten vertellen. Dit jaar geeft ook de NBOV hieraan invulling in samenwerking met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie. Tijdens Bakkersvak gaat u dat al merken. En daarvoor hoeft u niets te doen. Wij komen namelijk naar u toe. Let maar op… Tot dan!

Altijd op de hoogte blijven?