Verhalen

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Pasgeleden hoorde ik tijdens een radio-uitzending dat kreten zoals vers, puur, ambachtelijk, authentiek en ‘bereid volgens Oudhollands recept’ de meest ijdel gebruikte aanduidingen zijn bij veel producten die in de schappen van onze supermarkten zijn te vinden. Onderzoek leert dat veel van deze aanduidingen niet kloppen en dat deze meer inspelen op de emotie en het koopgedrag van de consument, dan op de werkelijkheid. Laten deze aanduidingen nu precies de kernwaarden zijn van onze mooie beroepsgroep… Dé kans dus om duidelijk te maken waar het ambacht écht voor staat. Maar dan moeten we het wel waarmaken en - niet onbelangrijk - het onze klanten wel laten weten. Ons verhaal kunnen wij vertellen vanuit onze eigen kracht op een eerlijke manier.

Daar waar veel ambachtelijke bakkers veelal op de achtergrond actief zijn, komt juist het vertellen van uw eigen verhaal, storytelling, steeds meer op de voorgrond te staan. Het fenomeen ‘verhalen vertellen’ is beslist niet nieuw. Sterker nog, het is al eeuwen oud. Maar hoe gaat dat in deze tijd? Bij de timmerman kraakt de deur. Waar veel collega’s zich volledig storten op nog mooiere producten of een nóg fijner assortiment, vergeten we soms vanuit een soort valse bescheidenheid te vertellen hoe goed we eigenlijk zijn en waarom we werken zoals we werken. Net zo goed als we onze klanten bewust moeten maken van ons mooie ambacht, moeten we onszelf ervan bewust zijn dit steeds onder de aandacht te blijven brengen.

Via Ambacht & Business is onlangs met workshops ‘Storytelling’ al een aanzet gegeven om ambachtelijke bakkers beter hun eigen verhaal te kunnen laten vertellen. Dit jaar geeft ook de NBOV hieraan invulling in samenwerking met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie. Tijdens Bakkersvak gaat u dat al merken. En daarvoor hoeft u niets te doen. Wij komen namelijk naar u toe. Let maar op… Tot dan!

Dossiers
Lees ook
2020: jaar vol aandachtspunten

2020: jaar vol aandachtspunten

Veel ondernemers zijn de afgelopen tijd druk in de weer geweest met de nieuwe regels rondom de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). De komende maanden vragen ook andere zaken uw aandacht. De NBOV inventariseerde daarom een aantal van de onderwerpen waarmee u dit jaar te maken krijgt.

Bakkersvak

Bakkersvak

Het eerste weekend van maart is Bakkersvak weer het middelpunt van bakkend Nederland. De laatste grotere beurs in de aanloop daarnaartoe was de Europain in Parijs, waar ons eigen BoulangerieTeam een mooie prestatie neerzette en liet zien dat ze in een zeer competitief deelnemersveld tot de internationale top behoren. Hun winst in Rimini, bij ‘Bread...

Vipam partner van Dutch Pastry Team

Vipam partner van Dutch Pastry Team

Vipam International BV is vanaf 1 maart 2020 officieel partner van het Dutch Pastry Team. Deze samenwerking is voor minimaal drie jaar. Op Bakkersvak geven leden van het Dutch pastry Team verschillende demonstraties met verschillende producten van Vipam.

Patissier / verkoopmedewerker ft/pt omgeving Hilversum

Patissier / verkoopmedewerker ft/pt omgeving Hilversum

Wat ga je doen?In de winkel zal je als eerste taak hebben o klanten te voorzien van de mooiste producten. Dit doe je met een grote glimlach en doordat je zelf de...

Broodbakker Ambachtelijk te Amsterdam

Broodbakker Ambachtelijk te Amsterdam

Wat ga je doen?In de functie van bakker werk je in een klein team in wisselende diensten. Teambelang staat hier voorop, samen maken jullie de mooiste producten....

Banketbakker omgeving Den Haag gezocht

Banketbakker omgeving Den Haag gezocht

Wat ga je doen?Binnen een team van 10 banketbakkers zijn ze op zoek naar een enthousiaste, creatieve en gemotiveerde banketbakker. Binnen het team lopen de taken...