Verhalen

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Pasgeleden hoorde ik tijdens een radio-uitzending dat kreten zoals vers, puur, ambachtelijk, authentiek en ‘bereid volgens Oudhollands recept’ de meest ijdel gebruikte aanduidingen zijn bij veel producten die in de schappen van onze supermarkten zijn te vinden. Onderzoek leert dat veel van deze aanduidingen niet kloppen en dat deze meer inspelen op de emotie en het koopgedrag van de consument, dan op de werkelijkheid. Laten deze aanduidingen nu precies de kernwaarden zijn van onze mooie beroepsgroep… Dé kans dus om duidelijk te maken waar het ambacht écht voor staat. Maar dan moeten we het wel waarmaken en - niet onbelangrijk - het onze klanten wel laten weten. Ons verhaal kunnen wij vertellen vanuit onze eigen kracht op een eerlijke manier.

Daar waar veel ambachtelijke bakkers veelal op de achtergrond actief zijn, komt juist het vertellen van uw eigen verhaal, storytelling, steeds meer op de voorgrond te staan. Het fenomeen ‘verhalen vertellen’ is beslist niet nieuw. Sterker nog, het is al eeuwen oud. Maar hoe gaat dat in deze tijd? Bij de timmerman kraakt de deur. Waar veel collega’s zich volledig storten op nog mooiere producten of een nóg fijner assortiment, vergeten we soms vanuit een soort valse bescheidenheid te vertellen hoe goed we eigenlijk zijn en waarom we werken zoals we werken. Net zo goed als we onze klanten bewust moeten maken van ons mooie ambacht, moeten we onszelf ervan bewust zijn dit steeds onder de aandacht te blijven brengen.

Via Ambacht & Business is onlangs met workshops ‘Storytelling’ al een aanzet gegeven om ambachtelijke bakkers beter hun eigen verhaal te kunnen laten vertellen. Dit jaar geeft ook de NBOV hieraan invulling in samenwerking met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie. Tijdens Bakkersvak gaat u dat al merken. En daarvoor hoeft u niets te doen. Wij komen namelijk naar u toe. Let maar op… Tot dan!

Dossiers
Lees ook
NBOV: Bakkers moeten open blijven tijdens eventuele lockdown

NBOV: Bakkers moeten open blijven tijdens eventuele lockdown

Nu het aantal coronabesmettingen stijgt, neemt ook de roep om een lockdown toe. Het is nog niet zeker of de overheid deze stap wil nemen, maar NBOV benadrukt dat zij zich inzetten zodat als het zover komt de bakkers open kunnen blijven.

Voorkomen is beter

Voorkomen is beter

Een interessante vraag die je jezelf als ondernemer af en toe moet stellen: waarom koopt iemand niet bij mij? Vertaald naar de NBOV luidt die: waarom wordt iemand geen lid van de NBOV? De laatste weken heb ik daarom veel contact gehad met ondernemers die de toegevoegde waarde van de NBOV niet zien. Sommigen zijn nooit lid geweest; anderen hebben recent...

NBOV start 1,5-meter-herfstactie

NBOV start 1,5-meter-herfstactie

Een van de belangrijkste basismaatregelen in de strijd tegen het coronavirus is de 1,5 meter afstand. Ook bakkers moeten ervoor zorgen dat ze deze regel handhaven in hun onderneming. NBOV wil haar leden hierbij helpen en start de 1,5-meter-herfstactie.

Semi industrieel bakker omgeving Amsterdam

Semi industrieel bakker omgeving Amsterdam

Wat ga je doen?In deze fulltime functie (38 uur in wisselende diensten 3 ploegen) werk je zowel met machines als met de hand. De werkzaamheden voer je uit in de...

Filiaalleider bakkerswinkel omgeving Veendam

Filiaalleider bakkerswinkel omgeving Veendam

Wat ga je doen?Je houdt je voornamelijk bezig met: > verkoop van brood en banket > personeelsbeheer > voorraadbeheer/ dagelijkse bestellingen > administratie en...

Allround broodbakker omgeving Doorn

Allround broodbakker omgeving Doorn

Wat ga je doen?Ben jij een bakker/ ovenist? Dan is deze vacature zeker weten iets voor jou! Door een verschuiving in het personeelsbestand komt er binnen het bestaande...