Uitdagingen en oplossingen

3 september 2024 Serena van Breukelen

De drukke feestperiodes komen er weer aan. Ik vind het mooi om te zien dat het hele team gewoon keihard ervoor gaat. Niemand wil de klant ‘nee’ verkopen en zet daarom net dat stapje extra. Daarnaast is het ook gewoon een goed moment waarop je jezelf kunt laten zien, wat je in je hebt, wat je kunt, en wat het bedrijf aan je heeft. Onder druk vind je toch een manier om 40 taarten te maken, terwijl je normaal gesproken 20 taarten per dag maakt. 
Ook is het echt het moment van het jaar waarop de werkgever zijn waardering uit tegenover medewerkers. Niet per se met een kerstpakket dat iedereen krijgt, maar ook door persoonlijke complimenten en erkenning voor de behaalde bedrijfsdoelen van dat jaar.

Balans

Ik zie om mij heen dat jonge banketbakkers en chocolatiers in de drukke periodes nog weleens moeite mee hebben om hun werk en privé in balans te houden. Niet gek natuurlijk, omdat ze dan vaak langere dagen maken en ook meer dagen in de week – en soms zelfs in het weekend – werken. Dit drukt bij sommigen niet alleen op het doen van leuke dingen in hun vrije tijd, maar ook ervaren ze minder energie op de werkvloer. Daarnaast hoor ik van leeftijdsgenoten dat het werk in de drukke periodes vaak wat minder gevarieerd is, terwijl velen juist aangeven dat ze dat wel leuk vinden aan deze sector.

Om te voorkomen dat je echt oververmoeid raakt en te veel taken op je bordje krijgt, is het belangrijk om van tevoren het gesprek aan te gaan en aan te geven wat je sterke punten zijn, zodat voor iedereen een duidelijke planning gemaakt kan worden en iedereen een vaste taak of een vast aantal taken krijgt. Zo behoud je het overzicht, doe je waar je goed in bent en maak je ongetwijfeld minder fouten door de drukte.

Nog een tip die ik zelf ook toepas in een drukkere periode: zorg ervoor dat je alle benodigde gereedschappen bij je hebt en niet steeds heen en weer hoeft te lopen. Het betekent efficiënt werken zonder onnodig tijdverlies. Aan de andere kant kan te snel werken leiden tot fouten die niet alleen de klant, maar ook je collega’s in de weg kunnen zitten. Dus werk op tempo en voorkom haast. Op die manier maak je mogelijk minder fouten.

Erkenning

Als werkgever wil je dat iedereen in je bedrijf enthousiast blijft werken, dus geef elke dag een persoonlijk complimentje. Wees oprecht. Zeg niet alleen “Goh, wat zie je er leuk uit vandaag”, maar bijvoorbeeld “Gisteren heb je ontzettend goed de bonbons afgesloten, mooi op tempo.” Ga elke dag persoonlijk bij iedereen langs. Deel ook in de groep de resultaten die behaald zijn, zoals een bepaalde omzet of een aantal producten. Daar worden mensen enthousiast van. 
Je kunt niet constant zeggen “Jongens, even doorwerken”, maar maak soms juist een praatje of maak grapjes tussendoor. Zet af en toe de muziek wat harder tijdens het foute uur of iets dergelijks. Houd het een beetje luchtig. ●

Altijd op de hoogte blijven?