Trend en/of kans?

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Inspelen op trends biedt kansen, ook in de ambachtelijke bakkerij. Een trend is iets van de korte termijn: een ‘mode’ - voor kleding, maar ook in brood en gebak. Ook markten kennen trends: een langetermijnbeweging, waarin bijvoorbeeld prijzen sneller stijgen of dalen dan gemiddeld.

Als ik kijk naar de trend in de bakkerij van de afgelopen dertig jaar, dan is er veel veranderd. Waar de ambachtelijke bakkerij ooit producten maakte die de industrie niet snel kon namaken, zowel in kwaliteit als vormgeving, is dat nu anders. En waar de retail vroeger inzette op merkartikelen, zie je nu een verschuiving naar vers. Dat heeft een keerzijde: de winkels moeten vol liggen, want er moet geld verdiend worden. Maar als ik hoor dat ongeveer 50% van de seizoensproducten in de retail retour gaat, krab ik mij weleens achter de oren. Beheersen van retouren is voor mij als ambachtelijk ondernemer altijd belangrijk geweest: 0% is moeilijk haalbaar, maar een aanvaardbaar percentage was altijd wel het streven. De retail kijkt hier anders naar – en dat biedt wellicht kansen voor het ambacht.

Een belangrijke trend is ook dat de consument gaat voor ambachtelijk en eerlijk. Toch was ik verrast toen ik las dat de afgelopen vijf jaar het aantal ambachtelijke bakkerijen in Nederland met 13% gestegen zou zijn. Ondanks de toenemende leegstand in winkelcentra willen consumenten blijkbaar toch graag een dagje shoppen, in plaats van alleen in internetwinkels te kopen. Kansen genoeg, toch?

Die online winkel is overigens al lang geen modegril meer - en ook hier liggen volop kansen voor de ambachtelijke (banket)bakkerij. Ik zie veel goede voorbeelden van bakkerswebsites, maar ook met social media kunt u mooie resultaten boeken. Heeft u de Ambrosa-app van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij al eens gebruikt? Die is reuzehandig! Met deze app kunt u kansen benutten, en op korte termijn inspelen op een langetermijntrend. Hoe mooi wilt u het hebben?

 

Dossiers
Lees ook
‘Vroeger zat misschien ook niet iedereen op nachtwerk te wachten, maar kon het niet anders’

‘Vroeger zat misschien ook niet iedereen op nachtwerk te wachten, maar kon het niet anders’

Het afgelopen jaar werd steeds duidelijker dat de branche een probleem heeft door het groeiende tekort aan nieuwe vakmensen en het gebrek aan overnamekandidaten voor bestaande bakkerijen. In onze zoektocht naar oplossingen vroegen we een aantal Bakery Nexus-leden naar hun kijk op de branche en de toekomst. In dit derde en laatste deel gaat het over...

Dit zijn de trends in 2020

Dit zijn de trends in 2020

Aan de slag met gezond, vegan, online en de wereldkeuken. Voedsel van dichterbij, weten waar je voedsel vandaan komt, hoe het gemaakt wordt en kiezen voor kwaliteit; de trends voor 2020 zijn niet verrassend, maar bieden zeker kansen voor de (ambachtelijke) bakker.

2025 begint nu!

2025 begint nu!

Tijdens Bakkersvak 2019 hebben we als Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) de slogan ‘2025 begint nu!’ geïntroduceerd. Een slogan om aandacht te geven aan de rol van brood in de toekomst. Afgelopen maanden heeft u in Bakkers in bedrijf telkens een trend kunnen lezen en hebben we beschreven waar wij de rol van brood en de bakker(ij) zien. Dit decembernummer...

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Rijswijk

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Rijswijk

Wat ga je doen?Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In deze...

Vakantiemedewerker voor in het banket gezocht, omgeving Haaksbergen

Vakantiemedewerker voor in het banket gezocht, omgeving Haaksbergen

Wat ga je doen?Wij zijn op zoek naar een banketbakker voor de weken 26 tot ongeveer week 36. Je zal gaan werken op de afdeling nat gebak. Je komt in een moderne...

Medewerker Inpak/ Verdeel/ Vriezer in de Bollenstreek

Medewerker Inpak/ Verdeel/ Vriezer in de Bollenstreek

Wat ga je doen?Voor onze klant in de Bollenstreek (Zuid-Holland) zijn we per direct op zoek naar een medewerker die actief kan zijn op de afdeling inpak, verdeel...