Trend en/of kans?

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Inspelen op trends biedt kansen, ook in de ambachtelijke bakkerij. Een trend is iets van de korte termijn: een ‘mode’ - voor kleding, maar ook in brood en gebak. Ook markten kennen trends: een langetermijnbeweging, waarin bijvoorbeeld prijzen sneller stijgen of dalen dan gemiddeld.

Als ik kijk naar de trend in de bakkerij van de afgelopen dertig jaar, dan is er veel veranderd. Waar de ambachtelijke bakkerij ooit producten maakte die de industrie niet snel kon namaken, zowel in kwaliteit als vormgeving, is dat nu anders. En waar de retail vroeger inzette op merkartikelen, zie je nu een verschuiving naar vers. Dat heeft een keerzijde: de winkels moeten vol liggen, want er moet geld verdiend worden. Maar als ik hoor dat ongeveer 50% van de seizoensproducten in de retail retour gaat, krab ik mij weleens achter de oren. Beheersen van retouren is voor mij als ambachtelijk ondernemer altijd belangrijk geweest: 0% is moeilijk haalbaar, maar een aanvaardbaar percentage was altijd wel het streven. De retail kijkt hier anders naar – en dat biedt wellicht kansen voor het ambacht.

Een belangrijke trend is ook dat de consument gaat voor ambachtelijk en eerlijk. Toch was ik verrast toen ik las dat de afgelopen vijf jaar het aantal ambachtelijke bakkerijen in Nederland met 13% gestegen zou zijn. Ondanks de toenemende leegstand in winkelcentra willen consumenten blijkbaar toch graag een dagje shoppen, in plaats van alleen in internetwinkels te kopen. Kansen genoeg, toch?

Die online winkel is overigens al lang geen modegril meer - en ook hier liggen volop kansen voor de ambachtelijke (banket)bakkerij. Ik zie veel goede voorbeelden van bakkerswebsites, maar ook met social media kunt u mooie resultaten boeken. Heeft u de Ambrosa-app van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij al eens gebruikt? Die is reuzehandig! Met deze app kunt u kansen benutten, en op korte termijn inspelen op een langetermijntrend. Hoe mooi wilt u het hebben?

 

Dossiers
Lees ook
Yes, we can!

Yes, we can!

Trends hebben vaak te maken met de manier waarop we leven en met veranderingen in de maatschappij. Het blijft altijd de vraag wat er eerst kwam: de vraag van de consument of de trend zelf? Het valt niet mee om als relatief kleine speler te bedenken wat de klant van morgen wil.

IJstrends 2021

IJstrends 2021

De algemene foodtrends hebben ook invloed op die per branche. We maken een ronde langs een paar partijen in de ijsbranche over wat trending is voor ijsbereiders in 2021.

Meest populaire artikelen van het eerste kwartaal 2020

Meest populaire artikelen van het eerste kwartaal 2020

In aanloop naar 2021 kijken we terug op het afgelopen jaar. Welke artikelen werden het meest gelezen op onze website? Wat lazen de bezoekers van onze website het eerste kwartaal van 2020? De top 5 van januari, februari en maart.