Toekomstblik

6 november 2020 Michelle de Koning

De coronacrisis raakt ook jongeren hard. Zoveel is duidelijk. Ze zitten in de periode van hun leven waarin ze ervaringen moeten opdoen en plezier moeten kunnen maken. Beide even belangrijk om straks een evenwichtig mens met goede loopbaan te kunnen zijn. Maar in het voorjaar mochten ze niet naar school of studie en er zijn bijna geen stageplaatsen te krijgen. Inmiddels mogen ze nog maar met drie mensen bij elkaar komen, moeten ze afstand houden, zijn er geen concerten of festivals en hangt nog steeds de dreiging van een complete lockdown in de lucht, waarbij de scholen mogelijk opnieuw dicht moeten.

Kijken we naar onze branche, dan zijn er geen Gouden Gard en Talentenprijs om je op voor te bereiden, geen BakkersVakWedstrijden om met je collega’s aan te werken en je op te verheugen. Genoeg om je zorgen over te maken, dus. En toch zie je optimisme en toekomstideeën bij de jonge garde in onze branche. Bijvoorbeeld bij Jan Zoet, die vorig jaar Talent van het Jaar werd bij de BakkersVakWedstrijden en die nu in rubriek ‘de toekomst’ vertelt dat zijn ambitie is om over vier, vijf jaar een eigen bedrijf te hebben. Ook Joey Maartense, met zijn 27 jaar iets ouder, laat zien dat de bakkerijbranche blijft trekken. Hij werd op zijn 23ste politieagent, maar miste het bakkersvak enorm en keerde terug naar de bakkerij. Jan en Joey groeiden op met bakkers in de familie, misschien heeft dat ermee te maken, maar gelukkig kiezen ook mensen vanuit een heel andere achtergrond ervoor om bakker te worden, zo blijkt uit het verhaal van broodbakker Sean en zijn vrouw en banketbakker Suri. Zij zijn nu allebei nog operatieassistent, maar hopen begin volgend jaar hun eigen bakkerij te openen. Hoe Sean de liefde voor het vak opliep? Door te praten met een bakker. Een mooi voorbeeld van hoe verhalen en ervaringen bijdragen aan het imago van de branche. Dat was ook een van de conclusies van de gesprekken tijdens de bijeenkomst ‘Blik op 2030’. De Meester Boulangers en branchegenoten die daar aanschoven om te praten over de toekomst van de branche, waren het daarover roerend eens: we moeten blijven werken aan ons imago, als individuele bakker en als sector.

Altijd op de hoogte blijven?