Toegekende waarde

7 december 2016

Heb ik heel november gepeinsd wat ik in de Sinterklaassurprise voor mijn vrouw zou stoppen, is de film ‘What women want’ op 6 december op TV. Lekker op tijd! Interessanter voor jou als ondernemer is wat consumenten willen. FSIN presenteerde eind november zijn FoodShopper Monitor 2017/18.

FSIN concludeert daarin dat de crisis voor de foodsector voorbij is. Bijna alle eetmomenten zijn terug op het niveau van voor de crisis. Alleen zoeken consumenten naast de basisbehoeften nu ook andere waarden. Bain & Company ontwikkelde daarvoor een interessante variant op de piramide van Maslow: van functionele waarden tot sociale impact (lees ‘m hier).

Kwaliteit blijft de belangrijkste voorwaarde voor succes. Alleen, wat is kwaliteit? Het is niet meer de waarde die je als ondernemer toevoegt. Het is de waarde die de consument aan jouw prestatie toekent. Je kunt iets nog zo goed doen, als je klant er geen waarde aan toekent, dan is het verspilde moeite. Gebruik de formule T = P – V: Tevredenheid = Prestaties – Verwachtingen. Groeit de verwachting van je consument en groeit je prestatie niet mee? Tja, dan daalt de tevredenheid. Zoals FSIN zegt: het gaat om toegekende waarde, niet om toegevoegde waarde.

Verder noemt FSIN vier criteria, waarmee foodshoppers productkwaliteit in food beoordelen:

  • Vers: Consumenten associëren vers met minimaal bewerkt eten, herkenbare ingrediënten, lokale producten en puurheid.
  • Transparantie: Consumenten willen weten wie het product gemaakt heeft, waar en hoe. Ze willen weten wat erin zit en of dat bij hen past.
  • Gezondheid: Consumenten zoeken kennis om te beoordelen of producten bij hun eetpatroon passen.
  • Culinaire waarden: Consumenten, vooral Millennials, zoeken continu naar ervaringen bij eten, zoals hogere kwaliteit van ingrediënten, die bij hun levensstijl past.

Volgens FSIN is de foodshopper aan de macht. Goed nieuws met volop kansen voor onze hele keten.

 
  • Hartelijke groet,
  • Hanno Spanninga

Altijd op de hoogte blijven?