Te kust en te keuring

Maud_vierkant

Regelmatig zie ik ze op sociale media voorbijkomen: foto’s met uitslagen van productkeuringen bij ambachtelijke bakkerijen. De bakker in kwestie houdt trots een certificaat of een waardebon met een tegoed voor een leverancier omhoog, vertegenwoordigers van de organiserende partij staan er glunderend naast met de duimen omhoog. Deelname aan een productkeuring brengt vervolgens vaak veel (regionale) publiciteit. Maar: heb je er als deelnemende bakker ook iets van opgestoken? Of was het toch vooral een pr-moment voor de organiserende partij?

In onze branche worden ongelooflijk veel wedstrijden en keuringen georganiseerd. Desem-awards, speculaaskeuringen, Met Goud Bekroond, BakkersVakWedstrijden, vlaaienkeuringen, Lekkerste Worstenbroodje, amandelstavenkeuringen en noem maar op. Veel van deze initiatieven worden ondersteund door leveranciers of georganiseerd om organisaties in onze sector relevant te houden. Ze bestaan bij de gratie van de orga­ni­serende partij. Wat betekent de winst van zo’n wedstrijd wérkelijk voor de bakker zelf?

Ik ben een groot voorstander van wedstrijden! Sterker nog, het stemt me vaak trots als ik zie welke resultaten er in onze branche worden bereikt. Toch denk ik dat het aantal productkeuringen in de sector beter zou kunnen afnemen, als we hierdoor de kwaliteit van die wedstrijden kunnen laten toenemen. Deelname aan een wedstrijd moet mijns inziens niet alleen meer omzet opleveren, maar vooral ook leerzaam zijn. Want wat zegt het dat je nummer één bent? Je wilt tijdens je deelname toch vooral ontdekken wat je (nog) beter zou kunnen doen? Daarvoor is uitgebreide feedback nodig op hetgeen je inlevert – liefst niet vanuit één partij die je ook al de grondstoffen leverde.

Daarom pleit ik voor meer samenwerking op dit gebied. De krachten bundelen betekent meer kennis, meer ruimte voor feedback en minder keuringen. En waarom ligt de focus eigenlijk zo sterk op het product bij al deze keuringen? Moeten we niet breder holistischer kijken en bijvoorbeeld ook de keuze voor ingrediënten, de klantgroep van het deelne­mende bedrijf, verpakkingen, het personeel en de manier van produceren laten mee­wegen? Moeten we als sector niet de verantwoordelijkheid nemen om mét de bakker te bekijken wat hij werkelijk nodig heeft? Dan heb je in elk geval niet het zoveelste lovende certificaat van een kenniscentrum, of een glimmende beker van een inkooporganisatie. En gaat het vooral om gefundeerde kennis van het product en om leerzame tips waarmee je dat product nog beter, lekkerder, gezonder en smaakvoller kunt maken.

Wedstrijden en productkeuringen in onze branche zouden breder moeten worden gedragen dan door één enkele organisatie of leverancier. Bakery Nexus pleit voor minder bekers en certificaten en voor meer feedback vanuit gezamenlijk organiserende partijen. Meer kwaliteit, minder kwantiteit. Zodat die beker of dat rapport ook echt iets zegt over je prestaties als bakker en je als bakker door deelname aan productkeuringen leert en groeit en bakkers branchebreed én daarbuiten een uitstekend imago opbouwen. Bakery Nexus denkt graag mee over deze toekomst! Jij ook? Laat het ons weten!

Dossiers
Lees ook
Blijven klanten komen na corona?

Blijven klanten komen na corona?

Het ambacht heeft in coronatijd meer aanloop gehad, met vooral meer jonge klanten. Binnen de in-homemarkt, ofwel thuisconsumptie, is marktaandeel gewonnen ten opzichte van de supermarkt, volgens recente broodcijfers. Blijven die klanten naar de ambachtelijke bakker komen, als zij straks weer volle agenda’s hebben?

Energie

Energie

Het thema van dit nummer is ‘ovens en energie’. En waar dat eerste een helder en duidelijk woord is voor belangrijke machines in uw bakkerij, kent het tweede woord verschillende betekenissen. Daarom gaat deze editie van Bakkers in bedrijf deels over slimme keuzes op het gebied van energie(besparing).

Wie houdt de zaak draaiende als u het (even) niet kunt?

Wie houdt de zaak draaiende als u het (even) niet kunt?

Als bakker, ondernemer en werkgever werkt u met hart en ziel aan uw zaak. Bijspringen als een medewerker ziek is, op zondag de mail en administratie wegwerken: u doet het graag. Maar wat als u zelf plotseling ziek wordt, een tijdje niet goed in uw vel zit of om een andere reden geen vliegende keep kunt zijn?