Stabiel

WEB_201712 Tom_Blomaard

WEB_201712-Tom_Blomaard-300x300 We werken er met z’n allen keihard aan. Het imago van brood. Toch keldert het aantal geconsumeerde kilo’s brood per consument al jaren. Tot dit jaar. Volgens cijfers van Gira is de consumptie van brood tot 2021 op een stabiel punt gekomen van 47,8 kg. Ontbijtvervangers, de stijging van het aantal eetmomenten of E-nummers & gluten die de laatste jaren in een negatief daglicht zijn gezet. Zomaar een paar factoren die invloed hebben gehad op de afname van de consumptie van ‘ons dagelijks brood’.

Zal het ons ooit weer lukken om de grens van 50 kg te bereiken? Als marketeer ben ik ook ontzettend benieuwd wat de campagne ‘Brood. Goed verhaal’ teweeg zal brengen. De ‘Ode aan brood’ werd in ieder geval goed ontvangen. Maar met alleen deze Europese campagne komen we er naar mijn mening niet. Het doet mij deugd te zien dat supermarktketens als Lidl en PLUS inzetten op hun broodschap met diverse reclamecampagnes. De kracht van de reclame is immers herhaling. Hoe vaker brood positief onder de aandacht komt, hoe groter de kans van slagen dat de consumptie van brood stabiel blijft of zelfs weer toeneemt.

Maar zijn bedrijven eigenlijk wel campagne-proof om de juiste boodschap te communiceren naar de juiste doelgroep? Hoe staat het bijvoorbeeld met het kennisniveau van de winkelmedewerkers of de bereidheid om over het vak te praten? Volgens mij liggen er voldoende kansen om het imago van brood een ‘boost’ te geven. Gun jezelf en je team de komende periode tijd om te brainstormen over wat er beter kan binnen het bedrijf en maak je team eigenaar van de actiepunten die uit de brainstorm komen. Laat het team een doelstelling formuleren op het actiepunt en bepaal samen wanneer jullie terugkijken op het gestelde doel. Begin bijvoorbeeld met actiepunten die in lijn staan met de campagne ‘Brood. Goed verhaal’, zodat we met z’n allen bijdragen aan een stabiele consumptie van brood.

Tom Blomaard

Marketeer Zeelandia Nederland

Dossiers
Lees ook
Cranberry twister - Romig desembroodje

Cranberry twister - Romig desembroodje

De Cranberry Twister is een heerlijk zoet en romig broodje op van basis van desem en volle kwark, met een vulling van cranberry’s. Het is geschikt om te eten als tussendoortje, maar past ook prima bij een brunch of high tea. Het formaat van het broodje is naar eigen keuze te bepalen.

We moeten er chocola van zien te maken...

We moeten er chocola van zien te maken...

‘Dat vernieuwde Warenwetbesluit Meel en brood: ik heb geen idee wat ik nu precies moet doen en waar ik zal beginnen.’ Pauline Houtsma, kennisspecialist Hygiëne en wetgeving bij NBC, geeft antwoord.

‘Work hard, rest hard’

‘Work hard, rest hard’

Een spontane ontmoeting op een beurs, met elkaar sparren over een uitdagend vraagstuk of even bijkletsen tijdens een van de Nexus-borrels. Ik mis het zo ontzettend, maar dat is inmiddels een open deur.

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezighouden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Allround bakker Terschelling

Allround bakker Terschelling

Wat ga je doen?In deze functie zal je allround functie zal je bezig zijn met reguliere bakkerswerkzaamheden op zowel brood als banket gebied. Daarnaast zal je ook...

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...