Stabiel

WEB_201712 Tom_Blomaard

WEB_201712-Tom_Blomaard-300x300 We werken er met z’n allen keihard aan. Het imago van brood. Toch keldert het aantal geconsumeerde kilo’s brood per consument al jaren. Tot dit jaar. Volgens cijfers van Gira is de consumptie van brood tot 2021 op een stabiel punt gekomen van 47,8 kg. Ontbijtvervangers, de stijging van het aantal eetmomenten of E-nummers & gluten die de laatste jaren in een negatief daglicht zijn gezet. Zomaar een paar factoren die invloed hebben gehad op de afname van de consumptie van ‘ons dagelijks brood’.

Zal het ons ooit weer lukken om de grens van 50 kg te bereiken? Als marketeer ben ik ook ontzettend benieuwd wat de campagne ‘Brood. Goed verhaal’ teweeg zal brengen. De ‘Ode aan brood’ werd in ieder geval goed ontvangen. Maar met alleen deze Europese campagne komen we er naar mijn mening niet. Het doet mij deugd te zien dat supermarktketens als Lidl en PLUS inzetten op hun broodschap met diverse reclamecampagnes. De kracht van de reclame is immers herhaling. Hoe vaker brood positief onder de aandacht komt, hoe groter de kans van slagen dat de consumptie van brood stabiel blijft of zelfs weer toeneemt.

Maar zijn bedrijven eigenlijk wel campagne-proof om de juiste boodschap te communiceren naar de juiste doelgroep? Hoe staat het bijvoorbeeld met het kennisniveau van de winkelmedewerkers of de bereidheid om over het vak te praten? Volgens mij liggen er voldoende kansen om het imago van brood een ‘boost’ te geven. Gun jezelf en je team de komende periode tijd om te brainstormen over wat er beter kan binnen het bedrijf en maak je team eigenaar van de actiepunten die uit de brainstorm komen. Laat het team een doelstelling formuleren op het actiepunt en bepaal samen wanneer jullie terugkijken op het gestelde doel. Begin bijvoorbeeld met actiepunten die in lijn staan met de campagne ‘Brood. Goed verhaal’, zodat we met z’n allen bijdragen aan een stabiele consumptie van brood.

Tom Blomaard

Marketeer Zeelandia Nederland

Dossiers
Lees ook
Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Via de gezamenlijke campagne #laathetonsblijvenmaken luiden 17 energie-intensieve branches de noodklok en roepen zij de politiek op om op korte termijn hun ondernemers tijdelijk tegemoet te komen. Vanuit de bakkerij doen zowel NVB als NBOV als VBZ mee aan deze campagne.

Gevulde sushi van brood

Gevulde sushi van brood

Broodverspilling is met dit recept niet meer nodig. Maak van het brood van gisteren een sushi gevuld met gerookte-zalmcrème en rivierkreeftjes. Op deze manier maak je in een handomdraai een gevulde snack met een twist.

Bakkers in actie tegen oplopende energieprijzen, NBOV doet oproep aan Den Haag

Bakkers in actie tegen oplopende energieprijzen, NBOV doet oproep aan Den Haag

De energieprijzen lopen voor steeds meer bakkers steeds hoger op en veel bakkers vrezen dat zij na het afsluiten van nieuwe energiecontracten de kosten niet meer aan de klanten kunnen doorberekenen. NBOV doet daarom een oproep aan Den Haag: “Kom met een oplossing.”