Stabiel

WEB_201712 Tom_Blomaard

WEB_201712-Tom_Blomaard-300x300 We werken er met z’n allen keihard aan. Het imago van brood. Toch keldert het aantal geconsumeerde kilo’s brood per consument al jaren. Tot dit jaar. Volgens cijfers van Gira is de consumptie van brood tot 2021 op een stabiel punt gekomen van 47,8 kg. Ontbijtvervangers, de stijging van het aantal eetmomenten of E-nummers & gluten die de laatste jaren in een negatief daglicht zijn gezet. Zomaar een paar factoren die invloed hebben gehad op de afname van de consumptie van ‘ons dagelijks brood’.

Zal het ons ooit weer lukken om de grens van 50 kg te bereiken? Als marketeer ben ik ook ontzettend benieuwd wat de campagne ‘Brood. Goed verhaal’ teweeg zal brengen. De ‘Ode aan brood’ werd in ieder geval goed ontvangen. Maar met alleen deze Europese campagne komen we er naar mijn mening niet. Het doet mij deugd te zien dat supermarktketens als Lidl en PLUS inzetten op hun broodschap met diverse reclamecampagnes. De kracht van de reclame is immers herhaling. Hoe vaker brood positief onder de aandacht komt, hoe groter de kans van slagen dat de consumptie van brood stabiel blijft of zelfs weer toeneemt.

Maar zijn bedrijven eigenlijk wel campagne-proof om de juiste boodschap te communiceren naar de juiste doelgroep? Hoe staat het bijvoorbeeld met het kennisniveau van de winkelmedewerkers of de bereidheid om over het vak te praten? Volgens mij liggen er voldoende kansen om het imago van brood een ‘boost’ te geven. Gun jezelf en je team de komende periode tijd om te brainstormen over wat er beter kan binnen het bedrijf en maak je team eigenaar van de actiepunten die uit de brainstorm komen. Laat het team een doelstelling formuleren op het actiepunt en bepaal samen wanneer jullie terugkijken op het gestelde doel. Begin bijvoorbeeld met actiepunten die in lijn staan met de campagne ‘Brood. Goed verhaal’, zodat we met z’n allen bijdragen aan een stabiele consumptie van brood.

Tom Blomaard

Marketeer Zeelandia Nederland

Dossiers
Lees ook
Echte Bakkers tellen hun zegeningen

Echte Bakkers tellen hun zegeningen

"We zijn blij dat Echte Bakkers gemengde bedrijven zijn en dat de bakkers in Nederland open mochten blijven in tegenstelling tot veel andere landen in Europa.” Zo vat Geert Caniels, directeur van het Echte Bakkersgilde, de afgelopen periode samen. “Maar natuurlijk zijn er ook onder de Echte Bakkers bedrijven die het nu heel moeilijk hebben.”

Allereerste virtuele Bakery Nexus bijeenkomst

Allereerste virtuele Bakery Nexus bijeenkomst

De hele sector is druk doende met talloze creatieve aanpassingen om het werk te blijven doen in deze crisistijd. Zo ook Bakery Nexus. Afgelopen week werden de leden van de vereniging verrast met een uitnodiging voor de allereerste virtuele Nexus bijeenkomst én een toepasselijk pakket met items om ook thuis de Nexus-sfeer neer te zetten.

Jong talent verdient podium en publiek

Jong talent verdient podium en publiek

Ik weet het nog goed. Mijn eigen deelname aan de Jeugdvakwedstrijden. Eerst aan het begin van het jaar zenuwachtig naar de regiowedstrijden, om daar aan het einde van de dag de verlossende woorden te horen. Regiokampioen! Dat betekende: op naar de landelijke finale. Weken vol trainingen volgden. Niets wilde ik aan het toeval overlaten.

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Arnhem zijn op korte termijn op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. De werkzaamheden...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn ga je als zelfstandig werkend broodbakker ga jij samen met je collega's het perfecte brood maken. Dit doe je...