Stabiel

WEB_201712 Tom_Blomaard

WEB_201712-Tom_Blomaard-300x300 We werken er met z’n allen keihard aan. Het imago van brood. Toch keldert het aantal geconsumeerde kilo’s brood per consument al jaren. Tot dit jaar. Volgens cijfers van Gira is de consumptie van brood tot 2021 op een stabiel punt gekomen van 47,8 kg. Ontbijtvervangers, de stijging van het aantal eetmomenten of E-nummers & gluten die de laatste jaren in een negatief daglicht zijn gezet. Zomaar een paar factoren die invloed hebben gehad op de afname van de consumptie van ‘ons dagelijks brood’.

Zal het ons ooit weer lukken om de grens van 50 kg te bereiken? Als marketeer ben ik ook ontzettend benieuwd wat de campagne ‘Brood. Goed verhaal’ teweeg zal brengen. De ‘Ode aan brood’ werd in ieder geval goed ontvangen. Maar met alleen deze Europese campagne komen we er naar mijn mening niet. Het doet mij deugd te zien dat supermarktketens als Lidl en PLUS inzetten op hun broodschap met diverse reclamecampagnes. De kracht van de reclame is immers herhaling. Hoe vaker brood positief onder de aandacht komt, hoe groter de kans van slagen dat de consumptie van brood stabiel blijft of zelfs weer toeneemt.

Maar zijn bedrijven eigenlijk wel campagne-proof om de juiste boodschap te communiceren naar de juiste doelgroep? Hoe staat het bijvoorbeeld met het kennisniveau van de winkelmedewerkers of de bereidheid om over het vak te praten? Volgens mij liggen er voldoende kansen om het imago van brood een ‘boost’ te geven. Gun jezelf en je team de komende periode tijd om te brainstormen over wat er beter kan binnen het bedrijf en maak je team eigenaar van de actiepunten die uit de brainstorm komen. Laat het team een doelstelling formuleren op het actiepunt en bepaal samen wanneer jullie terugkijken op het gestelde doel. Begin bijvoorbeeld met actiepunten die in lijn staan met de campagne ‘Brood. Goed verhaal’, zodat we met z’n allen bijdragen aan een stabiele consumptie van brood.

Tom Blomaard

Marketeer Zeelandia Nederland

Dossiers
Lees ook
Bakker van Helden verandert mee met de klant

Bakker van Helden verandert mee met de klant

Peters ouders Maarten en Elly van Helden startten banketbakkersbedrijf Van Helden in 1961, in de dijkwoning waar de bakkerij nog altijd is gevestigd. In 2000 nam Peter het bedrijf in het Zuid-Hollandse Middelharnis over, samen met zijn vrouw Selma. Het werd het begin van een groot aantal veranderingen.

Actie zorgt voor reactie

Actie zorgt voor reactie

Mijn woorden in Bakkers in bedrijf 1 van dit jaar hebben flink wat stof doen opwaaien. Dat was ook de bedoeling: ik vind dat een column spraakmakend hoort te zijn en mensen aan het denken moet zetten.

Drie tips voor monstername bij zoutbepaling

Drie tips voor monstername bij zoutbepaling

Sinds 2009 spreekt de bakkerijsector over de vermindering van zout in brood. Vorig jaar is ook de brooddefinitie aangepast, waardoor meer broodsoorten onder die definitie vallen. De zoutnorm blijft hoe dan ook een belangrijk punt. NBOV geeft drie tips voor monstername bij zoutbepaling.

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Wij zijn op zoek naar een allround broodbakker of een ovenist. Je zal groot- en kleinbrood gaan maken.

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Onze klant in de omgeving van Zutphen is per direct op zoek naar een zelfstandig werkend banketbakker/ patissier.

Banketbakker omgeving Nijkerk

Banketbakker omgeving Nijkerk

In verband met een nieuwe locatie en aangepaste werkwijze is onze opdrachtgever op zoek naar een banketbakker voor de lange termijn.