Stabiel

WEB_201712 Tom_Blomaard

WEB_201712-Tom_Blomaard-300x300 We werken er met z’n allen keihard aan. Het imago van brood. Toch keldert het aantal geconsumeerde kilo’s brood per consument al jaren. Tot dit jaar. Volgens cijfers van Gira is de consumptie van brood tot 2021 op een stabiel punt gekomen van 47,8 kg. Ontbijtvervangers, de stijging van het aantal eetmomenten of E-nummers & gluten die de laatste jaren in een negatief daglicht zijn gezet. Zomaar een paar factoren die invloed hebben gehad op de afname van de consumptie van ‘ons dagelijks brood’.

Zal het ons ooit weer lukken om de grens van 50 kg te bereiken? Als marketeer ben ik ook ontzettend benieuwd wat de campagne ‘Brood. Goed verhaal’ teweeg zal brengen. De ‘Ode aan brood’ werd in ieder geval goed ontvangen. Maar met alleen deze Europese campagne komen we er naar mijn mening niet. Het doet mij deugd te zien dat supermarktketens als Lidl en PLUS inzetten op hun broodschap met diverse reclamecampagnes. De kracht van de reclame is immers herhaling. Hoe vaker brood positief onder de aandacht komt, hoe groter de kans van slagen dat de consumptie van brood stabiel blijft of zelfs weer toeneemt.

Maar zijn bedrijven eigenlijk wel campagne-proof om de juiste boodschap te communiceren naar de juiste doelgroep? Hoe staat het bijvoorbeeld met het kennisniveau van de winkelmedewerkers of de bereidheid om over het vak te praten? Volgens mij liggen er voldoende kansen om het imago van brood een ‘boost’ te geven. Gun jezelf en je team de komende periode tijd om te brainstormen over wat er beter kan binnen het bedrijf en maak je team eigenaar van de actiepunten die uit de brainstorm komen. Laat het team een doelstelling formuleren op het actiepunt en bepaal samen wanneer jullie terugkijken op het gestelde doel. Begin bijvoorbeeld met actiepunten die in lijn staan met de campagne ‘Brood. Goed verhaal’, zodat we met z’n allen bijdragen aan een stabiele consumptie van brood.

Tom Blomaard

Marketeer Zeelandia Nederland

Dossiers
Lees ook
Drie tips voor monstername bij zoutbepaling

Drie tips voor monstername bij zoutbepaling

Sinds 2009 spreekt de bakkerijsector over de vermindering van zout in brood. Vorig jaar is ook de brooddefinitie aangepast, waardoor meer broodsoorten onder die definitie vallen. De zoutnorm blijft hoe dan ook een belangrijk punt. NBOV geeft drie tips voor monstername bij zoutbepaling.

Tien jaar zoutreductie

Tien jaar zoutreductie

Sinds 2009 spreekt de bakkerijsector over de vermindering van zout in brood. Vorig jaar is ook de brooddefinitie aangepast, waardoor meer broodsoorten onder die definitie vallen. De zoutnorm blijft hoe dan ook een belangrijk punt. Daarom gaat de NBOV in op veelgestelde vragen over zout.

Actie Bakery Nexus viel niet bij iedereen in goede aarde

Actie Bakery Nexus viel niet bij iedereen in goede aarde

Columnist Maud kon nog wel extra aandacht gebruiken vond Bakery Nexus en geen betere plek dan Bakkersvak 2019 om de bakkersbranche te confronteren met het rebelse karakter. Daar hoorde dan ook een anders-dan-anders-actie bij. Ondanks het weer bonden Bakery Nexus-leden zondag en maandag zakjes met mout aan autospiegels op het parkeerterrein. Deze waaiden...

Broodbakker industrieel omgeving Tiel

Broodbakker industrieel omgeving Tiel

Als broodbakker ben je verantwoordelijk voor een goed verloop van de productie van het brood. Je werkt als ovenist, langmaker, deegdraaier en je bedient de selecte...

Brood bakker Utrecht

Brood bakker Utrecht

In deze zelfstandige functie produceer je in teamverband de mooiste broodproducten. Door de verschillende afzetkanalen wordt er gedurende hele dag door gewerkt.

Brood/ Banket bakker omgeving Deventer

Brood/ Banket bakker omgeving Deventer

De werkzaamheden bestaan uit het produceren van zowel brood- als banketproducten.