Selfies

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Volgens de statistieken is zo’n 80 procent van de Nederlanders en zelfs 96 procent van de jongeren in het bezit van een smartphone. Het aantal foto’s dat we jaarlijks met onze smartphone maken, schijnt momenteel zelfs meer dan 1 biljoen (lees 1.000 miljard) te zijn. In de afgelopen jaren is ook het maken van ‘digitale zelfportretten’ ofwel ‘selfies’ steeds normaler geworden. Op de gekste plekken van de wereld en momenten schieten we plaatjes met onszelf in de hoofdrol, die we dan weer delen met vrienden en bekenden. Soms vinden we het dus niet erg om op de voorgrond te staan. Ook de schilders uit vroegere tijden maakten zelfportretten: selfies uit de Gouden Eeuw. Hieraan besteedden de kunstenaars veel aandacht. Met deze portretten, die dienden als visitekaartje van hun vaardigheden, presenteerden de schilders zich aan de wereld.

Wat gek dan toch dat we in de bakkerij zo weinig naar onszelf kijken en zo weinig ‘selfies’ maken van onszelf en onze eigen werkomgeving. Aan het begin van het jaar is het altijd goed even terug te blikken op de periode die achter u ligt en uw eigen vaardigheden op waarde te schatten. Wat heb ik goed gedaan? Werkt mijn team nog optimaal samen? Wat zou ik anders willen doen? Op welke weg wil ik voort gaan? Door een selfie te maken van uzelf, uw team en uw bedrijf, neemt u uw vakmanschap onder de loep. Onder het motto ‘behoud het goede en verbeter waar nodig’ kunnen deze ‘zelfportretten’ u verder helpen in uw ondernemerschap.

Ook daarbij is het verstandig deze selfies, net als met onze digitale camera, te delen met anderen. Ziet u zichzelf net zoals anderen u zien? Praat met klanten, medewerkers, collega’s en – indien nodig – met adviseurs. Door uzelf te spiegelen met anderen, houdt u zichzelf scherp.

Ik wens u een succesvol jaar toe.

Dossiers
Lees ook
WVLO: 5 tips om medewerkers wendbaar te krijgen

WVLO: 5 tips om medewerkers wendbaar te krijgen

Mijn bedrijf is klaar voor de volgende stap, maar ik krijg mijn medewerkers niet mee. Ik voel een afstand tussen de mensen van management en productie. Stuk voor stuk issues die te tackelen zijn met wendbaar vakmanschap. WVLO hield een masterclass, waaruit we 5 tips filterden.

Streekproducten van bakkers centraal in nieuw tv-programma

Streekproducten van bakkers centraal in nieuw tv-programma

Zuidlaarderbollen, duivekaters, janhagels, stroopwafels en rijstevlaaien: ze komen allemaal voorbij in het nieuwste tv-programma van Rudolph van Veen voor 24Kitchen. In ‘Rudolph’s Bakery: de Bakfiets’ fietst de bekende Meester Patissier en Meesterkok naar de mooiste plekjes van Nederland om samen met een lokale, ambachtelijke bakker een streekproduct...

De voordelen van Instagram - Hoe bereik je de millennial?

De voordelen van Instagram - Hoe bereik je de millennial?

Nederland telt maar liefst 4,1 miljoen Instagramgebruikers, waarvan er dagelijks zo’n 2,1 miljoen actief zijn. En het engagement is volgens verschillende onderzoeken hoger dan bij andere sociale media. Het platform dat draait op foto’s en stories, trekt vooral millennials. Wat is de magische connectie tussen Instagram en millennials?