Scherp blijven

21 maart 2023 Arend Kisteman (Voorzitter NBOV)

Als we de vele, inclusief onze, voorspellingen moesten geloven dan zat onze branche nu in extreem zwaar weer. Energierekeningen die niet te betalen waren, restaurants waar we aan leveren die zouden omvallen met als gevolg dat veel bakkerijen ook zouden omvallen. We kregen zelfs een TEK-regeling mochten de energiekosten niet meer te betalen zijn. Buiten het feit dat deze nog niet optimaal is, wachten we op het moment van schrijven nog steeds op het openstellen van deze regeling.

Soms krijg ik wel eens de vraag van bakkers of politici of we ons niet iets te zielig hebben voorgedaan: 50% van de branche die zou omvallen met alle gevolgen van dien. Hebben we het dan niet wat overdreven allemaal? Dit is zeker niet het geval. Veel bakkers zijn per januari overgestapt op dagprijzen en die zijn een stuk lager dan de prijzen in oktober. Nog minimaal zeker het dubbele, maar niet tien keer zo hoog als waar wij het toen over hadden. Ook de consument lijkt zijn geld gewoon uit te blijven geven, terwijl dat vertrouwen er eind 2022 niet was. Dus in dat opzicht lijken we, voor zover je het zo kan zeggen, toch iets geluk te hebben gehad. Neemt niet weg dat het zo weer anders kan worden en als je dan op dagprijzen zit zijn de gevolgen niet te overzien. Toch moeten we scherp blijven. Veel bakkers hebben hun kosten (deels) doorgerekend en hun prijzen verhoogd, maar ook dit jaar zul je dat weer moeten doen. De lonen zijn per 1 maart gestegen en de grondstofprijzen gaan ook nog steeds op en neer. Verpakkingskosten stijgen en als je in een huurpand zit dan zijn deze kosten vast ook weer gestegen. Calculeren blijft dus belangrijk, ook op productniveau. 20% van je assortiment zorgt voor 80% van je omzet. Heb je dus al die producten in je assortiment wel nodig, zijn ze überhaupt wel om te produceren?
En dan aanbiedingen: denk erover na wat je aanbiedt. Lok je klanten met een specialiteit of een bijzonder product per week. Als je op woensdag je broden weggeeft dan blijven je klanten op dinsdag en donderdag weg. Als ambachtelijke bakker wil je nu juist graag klanten in je winkel. Ambachtelijk brood kopen gaat immers ook om de beleving, het contact. Voor koopjes ga je naar de supermarkt. Dus denk goed na over je aanbiedingen. Als ondernemer wordt er steeds meer van je verwacht en goed met je cijfers omgaan wordt steeds belangrijker.

De NBOV heeft een handige tool ontwikkeld waarmee je gemakkelijk alle kostenstijgingen kunt doorrekenen om te achterhalen met hoeveel procent je de prijzen moet verhogen om hetzelfde rendement te realiseren. Daarnaast helpen we je graag op het gebied van ondernemerschap, dus neem gerust contact op.

Altijd op de hoogte blijven?