Praatpaal

4 juli 2017

Voor je het weet, is hij er niet meer. De Praatpaal! Na 57 jaar ingehaald door de tijd. Toen ik hoorde dat ze werden weggehaald, was ik eigenlijk verbaasd. Staan die er nog? We hebben toch al meer dan 20 jaar een mobiele telefoon waarmee we onderweg problemen kunnen melden? De mobiel waarmee we tijdens het auto rijden vaak druk mee zijn en waar, volgens mij, de grote hoeveelheid ongelukken door ontstaan met lange files als gevolg. Ben ik in de auto ook te druk met mijn mobiel, dat ik de praatpaal niet meer zie staan? Want ja, ook ik maak me schuldig aan mobiel gebruik in de auto! Afgelopen week toch maar even opgelet. Ze staan er echt nog! Met een hoes er overheen. De praatpalen zijn buiten werking gesteld. Ze worden voor 299 euro aangeboden aan iedereen die het leuk vindt om er eentje te hebben. Er is een weelderige handel ontstaan op marktplaats. We laten de nostalgie maar moeilijk los.

De praatpaal is ingehaald door nieuwe technologie en innovatie. Elk jaar liep het aantal gebruikers terug. Maar toch heeft het meer dan 20 jaar geduurd voordat “de stekker er is uitgetrokken”. Waarom is er zo lang gewacht?

Elk jaar een beetje minder klanten, dat zie je ook in veel bakkerswinkels. Er zijn allerlei excuses voor. We praten onszelf elk jaar weer moed in, dat het wel goed komt. De besteding neemt wel toe, dus waarom zorgen maken? Teruglopende klantenaantallen is echter een sluipmoordenaar. Voor je het weet, is het te laat om nog een rendabele exploitatie te realiseren. Maar tot hoever mogen de klantenaantallen teruglopen voordat je ingrijpt? Wanneer besluit je “tot hier en niet verder!”?

Ik betrap me erop dat ik mijn beslissing ook uitstel. De beslissing om mijn mobiel niet meer te gebruiken in de auto. Terwijl ik weet dat het gevaarlijk is. Wacht ik misschien ook totdat er een technologie komt die het voor me oplost?

Altijd op de hoogte blijven?