Onzekere tijden

Arend Kisteman_voorzitter NBOV_uitsnede

Op het moment van schrijven zit ik met mijn bedrijf in een behoorlijk onzekere periode. Normaal gesproken weet ik begin november wel wat we in december aan bedrijven gaan leveren. Nu is het nog wachten op de officiële akkoorden. Bedrijven stellen uit of zeggen zelfs af. Wat mag nog wel en wat kan echt niet? Gaat de horeca half december weer open? En wat wil de consument dan nog? Hoe snel zit mijn omzet weer op het oude niveau? Of moeten we toch andere stappen zetten? Dan is er natuurlijk de onzekerheid over de gezondheid van ons personeel. Je zal in december maar een aantal medewerkers in quarantaine hebben, of nog erger: ziek. Ik hoor van ondernemers dat het dit jaar zelfs zo chaotisch is dat ze er niet eens aan toe komen om contact te leggen met hun vaste afnemers van decemberproducten.

Bij de NBOV doen we ons best ondernemers zoveel mogelijk te helpen. Constant houden we de adviezen in de gaten en als die wijzigen, geven we dit direct door. Protocollen houden we up-to-date en communiceren we richting Den Haag. Leden en niet-leden komen met ideeën die wij vervolgens weer kunnen oppakken. Daarnaast kunnen we bij twijfel of vragen snel schakelen en contact opnemen met de juiste mensen. Zo waren er vlak voor de tweede gedeeltelijke lockdown geruchten dat de banketbakkers wel dicht moesten en de broodbakkers niet. Vrij snel kon worden bevestigd dat banketbakkers open mochten blijven. Dat geeft duidelijkheid, en daarmee rust.

Of we in onze bedrijven nu enorm plussen of juist omzet missen, het zijn voor iedereen heftige tijden. Hopelijk wordt 2021 rustiger. Als ondernemers kunnen we ons dan weer bezighouden met echt ondernemen; de NBOV kan dan meer focussen op de lange termijn en op het uitvoeren van de plannen die we aan het maken zijn.

Dossiers
Lees ook
Blijven klanten komen na corona?

Blijven klanten komen na corona?

Het ambacht heeft in coronatijd meer aanloop gehad, met vooral meer jonge klanten. Binnen de in-homemarkt, ofwel thuisconsumptie, is marktaandeel gewonnen ten opzichte van de supermarkt, volgens recente broodcijfers. Blijven die klanten naar de ambachtelijke bakker komen, als zij straks weer volle agenda’s hebben?

ODE aan de lobby

ODE aan de lobby

De NBOV lobbyt intensief in Den Haag. Als ondernemer merk je dat niet direct in je portemonnee. Wat is dan eigenlijk het nut van die lobby? Een actueel voorbeeld om het concreter te maken: de Opslag Duurzame Energie (ODE), die de overheid in 2013 bedacht om de Stimuleringsregeling Duurzame Energie (SDE) te financieren.

‘Als baas moet je weten waar het over gaat’

‘Als baas moet je weten waar het over gaat’

Lucas Gambardella (22) kreeg het bakkersvak met de paplepel ingegoten; zijn moeder Meike Schaling runt in Amsterdam de Franse patisserie Petit Gateau. Lucas volgde zelf ook een bakkersopleiding en werkt nu bij zijn moeder in de zaak. Ondertussen studeert hij door om zijn eigen droom waar te maken: een patisserie in New York.