Foto_Jeroen2-300x200 Jeroen Vorspaget
Beko Advies

Mijn neefje is vandaag jarig en ik heb nog geen cadeautje voor hem. Hij wordt 12 jaar en vroeg het nieuwste Harry Potter-boek. Vandaag is het zondag en vanavond viert hij zijn feestje. Gisteren redde ik het niet om het boek in de boekhandel op te halen. Gelukkig helpt Bol.com mij uit de brand en ik bestel en betaal het boek online. Zelfs het inpakken nemen ze voor me uit handen. Zij bezorgen ook op zondag en helpen mij om mijn rol als ‘lievelingsoom’ weer waar te maken. Toch maakt Bol.com nog lang geen winst met deze vergaande service, ondanks de milljoenenomzet. Toen Ahold het bedrijf overnam in 2014 was de verwachting dat het in 2017 zwarte cijfers zou laten zien. De vraag is of ze dat gaan halen. Een zelfde verhaal kennen we ook van de online kledingwinkel Zalando: ondanks een miljoenen omzet en beurswaarde van ruim 8 miljard euro, nog steeds geen winstgevend bedrijf.

Toch leggen dergelijke bedrijven de retail het vuur aan de schenen. Traditionele platenzaken en boekhandels verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld, omdat we niet meer de binnenstad ingaan voor een boek of cd. De consument koopt namelijk steeds meer online. En die verwacht hele korte levertijden. Op iedere dag van de week voor bijna niets een bestelling af laten leveren op elk gewenst tijdstip op elke plaats. Gefelicitaart.nl, Graaggedaan.nl en Taartenwinkel.nl zijn ook in onze branche actief. Maar zij bezorgen (nog) niet op zondag. Ik hoop dan ook dat mijn broer niet is

vergeten een taart bij zijn bakker te bestellen en op te halen. Want deze bakker kent waarschijnlijk niet de service op zondagavond een taart te bezorgen die op diezelfde ochtend pas is besteld.

Moeten we straks echt 24/7 voor onze klant paraat staan? Gaat dat ook leiden tot betere bedrijfsresultaten? Wat zijn de verwachtingen van de jongere generatie? Een aantal vragen die op ons afkomen. Want of grote online shops nu winstgevend zijn of niet, als klant vind ik het top.

Altijd op de hoogte blijven?