Ondernemen anno 2019

Bakery Nexus_Dinand uitsnede

Andere-foto-Dinand-169x300 December, ik denk weer even terug aan de zeven jaar dat ik zelf op de bakkerijvloer stond. Kerst was een periode van pieken, letterlijk, maar het gaf altijd een ongelofelijke kick: met elkaar alle voorbereidingen treffen, aanpakken zonder zeuren, hier en daar een grapje… moe maar voldaan aan het kerstdiner met de gedachte alweer bij de oliebollen. Elke bakker is aan zijn onderneming gekluisterd in de feestdagenperiode en spant zich in voor een topomzet en blije klant. Des te belangrijker om deze scherpte ook in januari vol te houden tussen alle geweld van schoonmaaklijsten en het balansen van voorraden.

De markt verandert in snel tempo. Om in 2019 niet verrast te worden door de klant geef ik graag een viertal goede voornemens om de scherpte en daadkracht van de feestdagen door te zetten in het nieuwe jaar:

1. Ken je bedrijf: waar sta je voor als bedrijf? Is dat helder voor de klant? Is

je personeel het visitekaartje van de winkel? Geef je zelf het goede voorbeeld en zijn je verwachtingen helder?

2. Ken de klant: welke klanten geven energie en welke slurpen energie? Aan welke klanten verdien je het meest en zijn dat ook degenen waar je je op wilt richten? Wat zijn de ontwikkelingen bij je grootste klanten, en welke hebben meer potentie?

3. Ken de markt: wat is je onderscheidend vermogen tegenover de prijsvechters? Voor welk product komt je klant terug? Ben je transparant over de grondstoffen en ambachtelijke werkwijze richting de klant?

4. Ken je werkwijze: wat zijn je grootste inkoopkosten en zijn deze marktconform? Welke leveranciers kunnen je helpen onderscheidend in de markt opereren? Welke derde kanaal klanten hebben een minimale marge door bijvoorbeeld te hoge korting of

onrendabele route?

Wat ga je ondernemen in 2019: word je verrast of ga je verrassen?

Dinand Hofman

Key accountmanager at DistriVers BV

Dossiers
Lees ook
Good business

Good business

Met Good business wil Markward van der Mieden laten zien dat goed doen en goede zaken doen, samen kunnen gaan. Sterker nog: in deze tijd zal de klant je belonen als je goed doet. “Word een bedrijf dat het goed doet, door goed te doen”, leert dit boek ondernemers.

Vacature: Leidinggevende BAKKER (38u)

Vacature: Leidinggevende BAKKER (38u)

Op bio-dynamische boerderij Hoeve Biesland zijn we op zoek naar dé bakker met liefde voor zijn vak. Onze biologische bakkerij is sinds 2016 in de oude melkstal gevestigd en nu zoeken we een ervaren bakker die leiding gaat geven over een team van vakkundige bakkers. De nadruk ligt in onze bakkerij op maatwerk, vakmanschap en het werken met streekgebonden...

Een goeie bakker. De bedrijfsgeschiedenis van Van der Meer & Schoep brood en banket

Een goeie bakker. De bedrijfsgeschiedenis van Van der Meer & Schoep brood en banket

In dit prachtig vormgegeven koffietafelboek beschrijft Aad Koster de geschiedenis van het bedrijf Van der Meer & Schoep van het prille begin in 1886 tot de jaren ’70 van de vorige eeuw. Aad Koster schrijft dit impliciet als een ‘in memoriam’ voor zijn vader, Mellius Koster.

Summer Job in Luxe Badplaats bij New York

Summer Job in Luxe Badplaats bij New York

Ben jij de bakker die wij zoeken voor deze unieke uitdaging in New York USA? Brood, Banket of All Round? We zoeken 3 bakkers voor de zomer in een luxe badplaats...

Choco-lijnoperator industriële banketbakkerij omgeving Utrecht

Choco-lijnoperator industriële banketbakkerij omgeving Utrecht

Ben jij een echt chocolade man/vrouw en wil je aan de slag in de modernste koekjesbakkerij van Nederland? Ben je daarnaast flexibel? Dan is de functie van Choco-lijnoperators...

Ambachtelijk Broodbakker omgeving Putten

Ambachtelijk Broodbakker omgeving Putten

In deze fulltime functie zal je je voornamelijk bezig houden met vervaardiging van groot en klein brood. Je beheerst het gehele traject en spring zo nodig ook bij...