Nieuwe hype gezocht

27 februari 2025 Bianca Roemaat Lynn

REDACTIONEEL #1 | Een tijdje terug schreef ik hier over mijn wekelijkse bezoek aan mijn bakker. Net voor de feestdagen verscheen er een bericht in onze lokale krant. ‘Onze’ bakker was hierin helaas de hoofdrolspeler. Hij was genoodzaakt ermee te stoppen en kon het allemaal niet meer bolwerken. Alle crises van de afgelopen jaren (energie, corona et cetera) en het personeelstekort waren uitgemond in een faillissement.

De winkel was nog twee weken open. Ik besloot om tot het bittere einde mijn brood hier te blijven kopen. In de winkel was de sluiting het gesprek van de dag. Troostende woorden voor het personeel en de ondernemer volgden. ‘We zullen jullie missen en vooral het lekkere speltbrood’ en ‘Voor jullie is het erger dan voor ons, wij gaan wel op zoek naar een andere bakker.’
En ja, een dorp verder heb ik die inmiddels gevonden. Maar toch blijft het pijnlijk om te zien dat een bakker zijn zaak moet sluiten. We schrijven er hier vaak over, maar als het dan dicht bij huis gebeurt, raakt het je.

Wat zal 2025 brengen? ‘Het zal geen halleluja-jaar worden’, zo las ik in een artikel in De Ondernemer met onder meer Frank Janssen van het NBC. We zitten in een overgang naar een nieuwe tijd ten aanzien van energie- en grondstoffenverbruik. Maar ook met technologische ontwikkelingen en schaalvergroting. 

Over de kansen en uitdagingen voor de sector lees je meer op pagina 42. Een van die kansen zou wel eens een nieuwe hype kunnen zijn, zoals de crompouce en de Dubai-reep. Met dit soort luxe verwenproducten die viraal gaan op de socials komen bakkers weer op een positieve manier in het nieuws.

Wat we dus nodig hebben is een nieuwe hype voor 2025. Ideetje: een bakkersvariant op Halleluja-ijs. Dit is in Italië tijdens de beurs Sigep bekroond tot de smaak van 2025. Het is een gianduia met geroosterde hazelnoten en een purechocolade-variegato erdoorheen. 
Wie durft? Zo wordt het wellicht toch stiekem wel een Halleluja-jaar.

Dit voorwoord hoort bij Bakkers in Bedrijf | editie 1-2025. Lees nu alle artikelen.

Ga naar editie

Altijd op de hoogte blijven?