Naast brood ook ijs verkopen. Is dat slim?

Babs Bruil

Bakkersvak 2019: drie dagen vol met kennis tijdens de verschillende presentaties, mensen ontmoeten en inspiratie opdoen met producten en productinnovaties. Het grote ijsplein doet vermoeden dat veel bakkers overwegen om hun assortiment uit te breiden naar ijs.

Babs Bruil, kennisspecialist wet- en regelgeving: “Deze diversificatie biedt zeker kansen voor extra aanloop en om nieuwe klanten te trekken, aangezien consumenten steeds vaker tussendoortjes eten. Maar als je hiervoor kiest, realiseer je dan dat er ook andere hygiëne-eisen gelden dan bij enkel brood verkopen.

Basishygiëne

Uiteraard is bij het verkopen van ijs een goede basishygiëne essentieel. Immers de aanblik van de consument op je winkel bepaalt of hij/zij bij je terug gaat komen. Basishygiëne houdt in dat je moet zorgen dat alle ijsbakken en decoratiebakjes met nootjes, spikkels of chocolade schoon blijven. Als de doorstroom van ijsscheppen niet continu is, vervang dan de ijslepel ieder uur. Vergeet de lepels en spatels ook niet een paar keer per dag te ontsmetten. En vervang ook andere materialen die in aanraking komen met het ijs. Bijvoorbeeld een alcoholspray gebruiken, is een eenvoudige en snelle manier om je materialen te ontsmetten. Laat de alcohol opdrogen en het doet zijn werk.

Bewaar ijsresten niet te lang, dat geeft een onfrisse aanblik en de resten kunnen wellicht met de andere smaken worden vermengd. In dit kader is een goed werkend FiFo-systeem van belang. Denk daarbij ook aan waar en hoe je het ijs en de bijbehorende producten opslaat.Voorkom temperatuurverschillen in het opgeslagen ijs en bewaar de decoratiebakjes wellicht gekoeld. Dan kan er geen doorgroei plaatsvinden. Voor schepijs mag de temperatuur van de vitrine oplopen tussen -12 tot -10°C. De verkooptermijn is maximaal veertien dagen en de codering daarvan is verplicht.

Allergenen

Als laatste tip: zorg ervoor dat de allergene informatie beschikbaar is. Dit is niet alleen een verplichting, maar vooral de consument zal er veel naar vragen. Plaats daarom bijvoorbeeld icoontjes op de ijsbakken of schapkaarten.

Kortom, ijs verkopen kan zeker een omzetstijging opleveren, maar brengt ook nieuwe verplichtingen met zich mee. Onderzoek goed of ijs bij je bedrijfsvoering én bij je klanten past.

NBC is er voor u. In dit dossier van Bakkers in bedrijf staat een specialist van NBC stil bij een actuele en praktische vraag die leeft onder bakkers. Heeft u een vraag voor deze rubriek? Mail deze naar: kennis@nbc.nl.

NBC_fc_coated-300x56

Lees ook
Bakkers in de media - week 20

Bakkers in de media - week 20

Het tekort aan personeel, jonge bakkers op Tholen en alles over desembrood. Wat kwam er deze week voorbij over de bakkersbranche in andere media?

Bakkers in de media - week 19

Bakkers in de media - week 19

Zorgen om graan, de liefde voor het bakkersvak en paniek over lokale lekkernij het appelsleetje. Wat verscheen er afgelopen week in de media over bakkersbranche?

Subsidie voor advies bij verduurzaming mkb-ondernemers

Subsidie voor advies bij verduurzaming mkb-ondernemers

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) komt met de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) voor mkb-ondernemers die geen wettelijke plicht hebben tot energiebesparing maar er wel mee aan de slag willen. Met deze subsidie kunnen ze een adviseur in huren voor advies en ondersteuning bij de uitvoering van maatregelen.