Minder is meer

19 maart 2021 Michelle de Koning

We zien elkaar minder, maar er gebeurt meer, heb ik soms het idee. Dat is natuurlijk niet nieuw: een crisis brengt vaak goede nieuwe ideeën. Iedereen loopt een stapje harder omdat de gebaande paden niet werken en in deze coronacrisis is dat meer dan waar. Er openen nieuwe winkels, er zijn bakkerijen die andere producten of diensten gaan leveren, die meer of op andere manieren gaan samenwerken of al aanwezige plannen in andere vormen gieten.

Ik schrijf dit op maandag 8 maart, normaal gesproken de tweede dag van BakkersVak 2021. Natuurlijk jammer dat de beurs niet kon doorgaan, maar ook dat levert weer nieuwe ideeën op. Want er waren voor corona al berichten dat niet alle standhouders het zagen zitten om elk jaar drie dagen op de beurs te staan. Easyfairs gaat nu met nieuwe plannen aan de slag voor 2022, maar vooral voor de jaren daarna (en de Dutch Pastry Award, Beste Bonbon en IJssalon van het jaar krijgen dit jaar online versie; houd hiervoor onze website in de gaten). Nog een heel mooi voorbeeld van elkaar minder zien en meer bereiken is het manifest dat onlangs werd ondertekend door verschillende partijen uit de bakkerijbranche. Waar eerdere samenwerkingspogingen mislukten, zag dit initiatief - met als doel het imago van de bakkerijketen te versterken en de continuïteit van de sector een belangrijke impuls te geven - in deze rare tijd het licht. “Wil de totale bakkerijsector een goede toekomst tegemoet gaan, dan is het nú nodig om nauw samen te werken aan imagoverbetering van de gehele bakkerijketen”, zo vermeldde het persbericht. De NVB, NBOV, Nebafa, het Genootschap voor de Bakkerij en Beko Coöperatie namen het initiatief voor dit manifest. De rest van de branche is meer dan welkom om aan te sluiten, zo lieten de initiatiefnemens weten. Samen sta je sterker.

Dat vinden ze in de ijsbranche ook en daar zijn ze al iets verder, zie het bericht over de Stichting Nederlandse IJsbereidingssector, kortweg NL IJS. Niet alleen op het gebied van samenwerken, maar ook op andere vlakken kunnen we van de ijsbranche leren. Daarom heeft deze editie het thema ijs. Ik hoop dat we de bakkerijbranche daarmee op veel fronten inspireren.

Altijd op de hoogte blijven?