Met de voet op de rem
De drijvende kracht achter de Nederlandse economie is het midden- en kleinbedrijf. En toch gaat er in politiek en pers onevenredig veel aandacht uit naar de grotere ondernemingen. Terwijl juist ook kleinere ondernemingen economisch van belang zijn en voor samenhang in de maatschappij zorgen. Ze creëren werkgelegenheid, leiden medewerkers op, steunen lokale (sport)verengingen, maken eerlijke producten en leveren diensten dicht bij huis. Waar zouden we zijn zonder al die hardwerkende ‘kleinere’ ondernemers?
Corona zorgde voor een hernieuwde focus op de bedrijven dichtbij: lokale versspecialisten, zoals de (banket)bakker, slager, vishandelaar en de kaas- en groenteboer werden opeens gesteund. Net als vele andere mooie ambachten en kleinere lokale ondernemingen. Die steun was hartverwarmend, maar ook hard nodig. Velen van hen boerden immers al jarenlang achteruit.
De vraag is of die steun blijvend is. In rap tempo komen de files weer terug, ondanks de mogelijkheid om hybride te werken. Vallen we terug ons oude patroon of gaan we met elkaar en met steun van de overheid zorgen voor een beter ondernemersklimaat in Nederland? Je zou zeggen dat we inmiddels het belang inzien van productie en kennis in eigen land. Want nog maar anderhalf jaar terug bleek er in Nederland geen mondkapje te verkrijgen. Panton, een ontwerpbureau voor de zorg, en Auping (de bekende bedden- en matrassenfabrikant) – beide uit Deventer – hebben samen met een aantal andere Nederlandse bedrijven de handen ineengeslagen en in no time gezorgd voor beschikbaarheid van gecertificeerde mondkapjes voor de zorg.
Op dit moment zien we de problemen wereldwijd in rap tempo toenemen. Een van de belangrijkste obstakels is de groeiende, wereldwijde schaarste aan productiemiddelen en materialen. In het verleden was Europa een netto-exporteur van (chemische) basismaterialen. Nu zijn we een importeur en afhankelijk van producenten uit Azië, die eerst de eigen markt of die in de VS bevoorraden. Daarnaast is de logistiek totaal ontregeld. Veel basismaterialen moeten in bulkcontainers van Azië naar Europa. Maar die containers zijn er niet. De prijs voor het transport van één container uit Azië is daardoor geëxplodeerd. We zien dit terug in sterk oplopende prijzen voor bijvoorbeeld papierpulp, olie, staal, hout, zonnepanelen, fietsonderdelen, koffie, kaarsen, batterijen, computerchips enzovoort.
Daarnaast is er een groot tekort aan vakmensen; in de bakkerijsector, de horeca, de logistiek, de zorg en de techniek. Nooit eerder was de krapte op de arbeidsmarkt zo groot. Dat tekort aan mensen belemmert op termijn economisch herstel. Als je de mensen niet hebt, kun je als bedrijf niet leveren wat je zou willen en onderneem je noodgedwongen met de rem erop.
Als we willen dat de kleine en middenbedrijven een onderscheidende rol blijven spelen, zijn er grote veranderingen nodig. Zoals een laag btw-tarief voor arbeidsintensieve productie, een hogere arbeidsbeloning voor de vitale beroepen, een andere houding van banken bij financiering van nieuwe initiatieven, meer steun voor leren en opleiden in de praktijk, een betere aansluiting van het vakonderwijs op de praktijk, meer support voor innovatie en minder regeldruk. Het is tijd voor een nieuwe, blijvende focus op het midden- en kleinbedrijf!
Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl
Altijd op de hoogte blijven?
Dossiers
Meer over
Lees ook
Bakkers in de media | Week 13-2023
Varkensvet of smout als broodverbeteraar, Theo Heere van de branchevereniging VBZ over het gehalte van suiker, zout en vet in zoetwaren en de winnaar van het beste paasbrood. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.
NVWA: Allergeneninformatie moet beter
Veel bedrijven hebben de allergeeninformatie niet goed op orde. Dat meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit na inspecties van bijna 13.000 bedrijven in de retail, ambacht en horeca. 60 procent van deze bedrijven informeert de klant onvoldoende over allergenen.
Food Technology 2023 voor de bakkersbranche
Food, beverage en technologie komen samen tijdens Food Technology 2023 op 12 en 13 april in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. Naast een uitgebreide beursvloer biedt dit event een uitgebreid programma met interessante seminars en lezingen. Ook voor de bakkersbranche.