Maak er chocola van

10 juli 2019 Jos den Otter

‘Ik kan er geen chocola van maken.’ Een veelgebruikte uitdrukking over chocolade, dat vanwege de glans, maar ook vanwege de prijs, ook wel het ‘bruine goud’ wordt genoemd. Chocolade geldt op dit moment als een trendy en exclusief product, waaraan bijzondere eigenschappen worden toegedicht. Zo zorgt chocola voor de aanmaak van endorfine, waar je een blij gevoel van krijgt. En wat te denken van fenylethylamine: een stof die verliefdheid op zou wekken … Niet zo gek dus, dat trendy imago van chocolade – en vele ondernemers springen daar dan ook slim op in.

Vaak sta ik versteld van de chocoladeconcepten die ik tegenkom: ondernemers die het gelukt is om er op bijzondere wijze ‘chocola van te maken’. Cacao Sampaka in Spanje is zo’n concept waarvan ik al lang verwacht had dat het Nederland zou veroveren: een website en webshop om je vingers bij af te likken, en fysieke winkels in Spanje, Saoedi-Arabië en Japan. Ook bij Zotter in Wenen loopt het water je in de mond; de presentatie in de winkel dwingt je er bijna toe om te kopen. Of, dichter bij huis, het CHCO Discovery Abonnement van Chocolate Company, waarbij iedere maand een nieuwe serie chocolade in je brievenbus belandt. Je bepaalt zelf voor hoeveel maanden je dit abonnement afsluit – de chocoladeversie van bloemenabonnement Bloomon. Wat mij betreft, is dit de nieuwe manier van ondernemen: bezig zijn met je product, maar zeker net zo veel met de afzet ervan.

Ik heb het vaker gezegd: er zijn volop kansen als je buiten de deur durft te kijken en je ervaringen projecteert op je eigen mogelijkheden. Een unieke kans om er als ambachtsman ‘chocola van te maken’, ook als je geen chocolatier bent!

Altijd op de hoogte blijven?