“Het is niet de criticus die telt. Niet degene die ons erop wijst waarom de sterke man struikelt, of wat de man van de daad beter had kunnen doen. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat, zijn gezicht besmeurd met stof, zweet, en bloed. Die zich kranig weert. Die fouten maakt en keer op keer tekortschiet, omdat dat nu eenmaal onvermijdelijk is. Die desondanks toch probeert iets te bereiken. Die groot enthousiasme en grote toewijding kent en die zich helemaal geeft voor de goede zaak. Die als het meezit, uiteindelijk de triomf van een grootse verrichting proeft, en die, als het tegenzit en als hij faalt, in elk geval grote moed heeft getoond…”

Dit citaat van oud-president Theodore Roosevelt van de Verenigde Staten is al meer dan 100 jaar oud en staat voor mij persoonlijk voor ondernemerschap en voor alles wat je zo kwetsbaar maakt als ondernemer. Je kwetsbaar opstellen is immers geen kwestie van winnen of verliezen, maar inzien dat beide aspecten bij het leven horen en jezelf desondanks helemaal geven. Je kunt wachten tot alles perfect is en je voor je gevoel alles onder controle hebt, maar je verdoet er kostbare tijd mee. Niets wordt immers ooit perfect.

Ondernemerschap, vernieuwing en betrokkenheid creëren is niet mogelijk zonder kwetsbaarheid. Als je geen risico’s neemt kun je niet veranderen. Als je doelen wilt bereiken, zul je relaties met anderen moeten aangaan. Hiervoor is vertrouwen nodig. Voor vertrouwen moet je je kwetsbaar durven opstellen. Maar de angst om te falen is heel menselijk: dat producten waar jij trots op bent niet worden gewaardeerd of dat het plan waaraan je lang hebt gewerkt mislukt. Evengoed werkt die angst om te falen remmend.

Belangrijk is het om je als ondernemer te realiseren dat kwetsbaarheid geen zwakte is, maar juist een kracht. Daarmee kun je werken aan een omgeving, waarin medewerkers zichzelf mogen zijn. Waar fouten gemaakt mogen worden om ervan te leren en waar medewerkers in hun waarde worden gelaten. Creëer een veilige werkomgeving met een gevoel van verbondenheid. Zorg dat uw medewerkers uw organisatie menselijk maken, zodat ze snappen wat ze aan het doen zijn en wat het belang ervan is voor uw klanten. Te veel organisaties worden steeds minder menselijk. Je voelt het vaak al als je binnenstapt of wanneer je er contact mee hebt. Beleid dat gebaseerd is op wantrouwen of angst werkt niet inspirerend. En het zorgt zeker niet voor meer tevreden klanten!

Haal dus het beste uit medewerkers door ze zich te laten ontwikkelen. Ga met ze in gesprek. Laat zien dat je zelf ook niet alles weet en wees daar eerlijk over. Je eigen beperkingen kennen en er oprecht over zijn, dat is ook voorbeeldgedrag voor medewerkers. Vraag ze om actief mee te denken en laat zien dat je samen meer bereikt dan alleen. Want alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder.

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Altijd op de hoogte blijven?