Kiezen!

15 februari 2017

De verkiezingen staan weer voor de deur. Het gaat goed met de economie; er kan weer extra geïnvesteerd worden. Dit beloven alle politieke partijen dan ook. Mooie beloftes om trouwe kiezers aan zich te binden en de zwevende kiezers te ‘lokken’. De praktijk wijst uit dat deze beloftes vaak niet waargemaakt worden. Dit zorgt weer voor teleurstelling bij de kiezer waardoor zij afhaken en de volgende keer voor een andere partij kiezen. De verkiezingstijd heeft eigenlijk een grote parallel met onze bakkerswinkels. Ook wij moeten elke dag weer onze beloftes waarmaken. Beloftes, zoals: de warmste, de lekkerste, de leukste, enzovoort. We zijn op zoek naar de zwevende klant. Maar hoe gaan we deze ‘vangen’?

  • Weg uit het midden
  • Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) voorspelt de komende jaren een grote verandering in de foodmarkt. Het middensegment van zowel supermarkten als klassieke speciaalzaken gaat verdwijnen. Het marktaandeel ‘mainstream’ slinkt de komende jaren van 72 naar 46 procent. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de opkomst van onlinespelers, gemaksformules, lifstyleconcepten en discounters. ‘Alle vier vreten ze van het midden’. Het advies is te ontsnappen uit het midden!

Binden

Hieruit blijkt maar weer de grote parallel met de verkiezingstijd. Je ziet partijen tijdens de verkiezingstijd ook ontsnappen uit het midden en keuzes naar links of naar rechts maken. Partijen weten dus goed dat je ergens voor moet staan om kiezers aan je te binden. Tijdens de coalitievorming worden compromissen gesloten, waardoor er vaak weer meer naar het midden wordt geschoven. Kiezers worden teleurgesteld en haken weer af. Het hele proces herhaalt zich dan weer over vier jaar.

  • Opschuiven
  • Zie de grote parallel. Ons klantenbestand bestaat vaak uit een grote schare trouwe klanten en zwevende klanten. Maar ondanks alle inspanningen, zie je vaak toch dat het klantenbestand jaarlijks een klein beetje afneemt. Ergens gaat het dus niet goed met de keuzes die we hebben gemaakt. Zitten we teveel in het midden? Dan wordt het tijd om op te schuiven. Het is kiezen, om gekozen te worden!

Altijd op de hoogte blijven?