Kiezen!

Verkiezingen

De verkiezingen staan weer voor de deur. Het gaat goed met de economie; er kan weer extra geïnvesteerd worden. Dit beloven alle politieke partijen dan ook. Mooie beloftes om trouwe kiezers aan zich te binden en de zwevende kiezers te ‘lokken’. De praktijk wijst uit dat deze beloftes vaak niet waargemaakt worden. Dit zorgt weer voor teleurstelling bij de kiezer waardoor zij afhaken en de volgende keer voor een andere partij kiezen. De verkiezingstijd heeft eigenlijk een grote parallel met onze bakkerswinkels. Ook wij moeten elke dag weer onze beloftes waarmaken. Beloftes, zoals: de warmste, de lekkerste, de leukste, enzovoort. We zijn op zoek naar de zwevende klant. Maar hoe gaan we deze ‘vangen’?

  • Weg uit het midden
  • Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) voorspelt de komende jaren een grote verandering in de foodmarkt. Het middensegment van zowel supermarkten als klassieke speciaalzaken gaat verdwijnen. Het marktaandeel ‘mainstream’ slinkt de komende jaren van 72 naar 46 procent. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de opkomst van onlinespelers, gemaksformules, lifstyleconcepten en discounters. ‘Alle vier vreten ze van het midden’. Het advies is te ontsnappen uit het midden!

Binden

Hieruit blijkt maar weer de grote parallel met de verkiezingstijd. Je ziet partijen tijdens de verkiezingstijd ook ontsnappen uit het midden en keuzes naar links of naar rechts maken. Partijen weten dus goed dat je ergens voor moet staan om kiezers aan je te binden. Tijdens de coalitievorming worden compromissen gesloten, waardoor er vaak weer meer naar het midden wordt geschoven. Kiezers worden teleurgesteld en haken weer af. Het hele proces herhaalt zich dan weer over vier jaar.

  • Opschuiven
  • Zie de grote parallel. Ons klantenbestand bestaat vaak uit een grote schare trouwe klanten en zwevende klanten. Maar ondanks alle inspanningen, zie je vaak toch dat het klantenbestand jaarlijks een klein beetje afneemt. Ergens gaat het dus niet goed met de keuzes die we hebben gemaakt. Zitten we teveel in het midden? Dan wordt het tijd om op te schuiven. Het is kiezen, om gekozen te worden!
Lees ook
'Ik heb een semiprofessionele bakkerij met vier oventjes'

'Ik heb een semiprofessionele bakkerij met vier oventjes'

Vier bakkers die het anders aanpakken dan ‘reguliere’ bakkers. Allen eenpitters die het liefst met de handen in het deeg zitten. Ze delen een liefde voor puur brood met smaak en willen klanten laten zien wat er nog meer kan met brood. Vandaag het laatste deel van dit artikel met Tim van Dalen van Bakkerij Puur uit de Schuur.

Geen account meer nodig voor Bakkerspedia

Geen account meer nodig voor Bakkerspedia

Vanaf 1 januari 2021 heb je geen account of inlogcode meer nodig om Bakkerspedia, de kennisbank voor de bakkerijbranche te raadplegen. Daarnaast heeft de website een nieuw jasje gekregen.

'Als de smaak goed is, heb je geen enorm assortiment nodig'

'Als de smaak goed is, heb je geen enorm assortiment nodig'

Vier bakkers die het anders aanpakken dan ‘reguliere’ bakkers. Allen eenpitters die het liefst met de handen in het deeg zitten. Ze delen een liefde voor puur brood met smaak en willen klanten laten zien wat er nog meer kan met brood. Vandaag het derde deel van dit artikel met Joris van Voorthuizen.

Ambachtelijk broodbakker omgeving Den Haag

Ambachtelijk broodbakker omgeving Den Haag

Wat ga je doen?Voor deze kleine ambachtelijke bakkerij zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. Je zal je bezighouden met het totale...

Broodbakker, zelfstanding of assistent omgeving Leiden

Broodbakker, zelfstanding of assistent omgeving Leiden

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Leiden zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. Deze ambachtelijke...

Chef Broodbakker omgeving Naaldwijk

Chef Broodbakker omgeving Naaldwijk

Wat ga je doen?Voor een van onze klanten in de omgeving van Naaldwijk zijn we op zoek naar een Chef Broodbakker. In deze functie stuur je het volledige team van...