Keuringsdienst van waarden

Maud_vierkant

In mijn eerste jaar als columnist in dit vakblad heb ik tegen een aantal heilige huisjes getrapt. Ik doe dat niet omdat ik mijzelf zo geweldig vind of de wijsheid in pacht heb. Ik doe dat om mensen wakker te schudden, de dialoog aan te gaan en te kijken waar we elkaar door kritisch te blijven kunnen versterken en verbeteren. In sommige gevallen is dat gelukt. Dat vind ik positief, want ik ben ervan overtuigd dat wij als bakkerijbranche kunnen groeien, wanneer we open staan voor elkaars mening en eventuele tekortkomingen gezamenlijk durven te onderzoeken.

Des te pijnlijker is het om in een televisieprogramma als Keuringsdienst van Waarde bakkers aan het woord te zien die rondom het onderwerp Waldkorn fel uithalen naar collega’s. Criticasters verwijten collega-bakkers dat zij gebruikmaken van standaardmixen van leveranciers, waardoor in allerlei ambachtelijke bakkerijen dezelfde broden liggen en het onderscheidend vermogen dus ver te zoeken is. Ze hebben een punt. Maar iedere bakkerondernemer maakt zijn eigen keuzes, net als zijn consumenten. Door in een tv-programma keihard uit te halen naar het gros van de bakkers die het in jouw ogen niet goed doen en alleen jouw manier als de juiste te presenteren, doe je in mijn ogen veel collega’s tekort. Sterker nog, je valt er het ambacht mee aan en daarmee indirect ook jezelf.

Ook in deze situatie is het belangrijk kritisch naar onszelf te blijven. Televisieprogramma’s presenteren graag treurige situaties en, eerlijk is eerlijk, hun redacties vinden die ook vrij gemakkelijk. Iedere keer wanneer het ambacht in een programma als Keuringsdienst van Waarde ter discussie staat, weet de zender een bakkerij te vinden, waar het ambacht noch het enthousiasme vanaf spat en waar de medewerkers onvoldoende antwoorden hebben. Wij zijn als sector zo sterk als onze zwakste schakels! Zorg er daarom voor dat bij jou op elk moment wel een filmploeg langs zou kunnen komen. Wees je bewust van consumenten met hun mobiele camera’s en vragen. Zorg dat je medewerkers voldoende kennis hebben en heb ook zelf de antwoorden paraat over keuzes die je als het goed is heel bewust hebt gemaakt.

Als bakkers moeten wij ook kritisch blijven naar het aanbod van onze leveranciers. Laten wij met hun accountmanagers het gesprek aangaan over kwaliteit. Niet alles draait meer om prijs. Laat horen wat je nodig hebt om jouw bedrijf volgens jouw visie te leiden. Niet de leverancier, maar jijzelf bent verantwoordelijk voor de producten die dagelijks in je schappen verschijnen.

Laten wij als prachtige sector een eenduidig verhaal naar buiten brengen! Ieder van ons heeft zijn eigen dromen, zijn eigen idealen en zijn eigen aanpak. Ieder van ons kiest zijn eigen grondstoffen en volgt zijn eigen recepturen. Er is geen goed of fout: we doen allemaal op onze eigen manier onze stinkende best. Dat maakt ons vak juist zo fantastisch mooi. Het betekent niet dat wij als kemphanen tegenover elkaar hoeven te staan – al helemaal niet in goed bekeken consumentenprogramma’s. Laten wij liever samen functioneren als een keuringsdienst van waarden: respect hebben voor elkaar en elkaars keuzes en schouder aan schouder blijven staan om gezamenlijk, ieder met onze eigen producten, inzichten en idealen, het ambacht te verdedigen en te promoten.
Ik wens u heel goede verkopen deze feestdagen en een ondernemend 2020!

Lees ook
Proost!

Proost!

2021 begon zo mogelijk nog iets grijzer dan 2020 eindigde. Toch zie ik licht aan de horizon. Bij elk nieuw jaar zie ik de kansen om dingen anders, beter, rustiger, gezelliger, actiever te doen. En dit jaar voel ik dat in extreme mate.

Bakkerijbranche ondertekent manifest voor imagoverbetering

Bakkerijbranche ondertekent manifest voor imagoverbetering

Verschillende partijen uit de bakkerijbranche ondertekenden 11 februari een manifest om de samenwerking te bekrachtigen. Het doel is om het imago van de bakkerijketen te versterken en de continuïteit van de sector een belangrijke impuls te geven.

Bakkerij van Keulen biedt doos worstenbroodjes als alternatief voor carnaval

Bakkerij van Keulen biedt doos worstenbroodjes als alternatief voor carnaval

Vanwege het coronavirus zal er dit jaar weinig van de carnavalsviering terecht komen. Daarom introduceert Bakkerij van Keulen de nieuwe worstenbroodjesbox om de echte carnavalvierders een hart onder de riem te steken.