IJskoude business

20 maart 2020 Jos den Otter

Hoewel ‘winter’ nog altijd beelden oproept van sneeuwpret, ruiten krabben en Elfstedentochten, wordt dat steeds meer nostalgie: veel basisschoolleerlingen hebben nog nooit natuurijs gezien. Ik vrees dan ook dat de tijd van een ijskoud Nederland ver achter ons ligt en dat de schaatsen alleen nog uit het vet worden gehaald voor een bezoek aan de kunstijsbaan.

Velen vinden dat stiekem wel fijn: geen glibberige gladheid, ellenlange sneeuwfiles of hoge stookkosten. Maar stel nou dat je een bedrijf hebt dat schaatsen produceert. Dan sta je voor een flinke uitdaging: je hele businessmodel aan gort, en daar heb je zelf totaal geen invloed op. Ook dat is ondernemen.

Aan de andere kant: een voordeel van dit natuurverschijnsel is dat de periode waarin consumptie-ijs verkocht wordt veel langer is geworden. Waren ijszaken vroeger rustig een half jaar gesloten, tegenwoordig zie je steeds vaker dat ze hoogstens drie maanden dicht zijn of zelfs gewoon doorgaan met de ijsverkoop. Het businessmodel van ijs is dan ook compleet veranderd. Het gewone ijsbolletje is trendy geworden: in eindeloos veel smaken, met onvoorstelbaar veel bijbehorende dips.

Wat mij opvalt in het buitenland is de variatie aan verschillende manieren van ijsverwerking. Zo heb je de ijsrolletjes die op een koude plaat worden bereid. Bij Looping Good maakt die show onderdeel uit van het concept. Coldstone Icecream in Atlantis Dubai maakt daar ook zo’n show van: kijk eens op YouTube en je mond valt open van de skills van deze medewerkers.

Dichter bij huis zie ik in Italië en Spanje ijsjes die niet in bolletjes maar als bloemblaadjes geserveerd worden. Iets meer werk, maar bijzonder onderscheidend en met meer voldoening.

IJs biedt dus vele kansen, ook in ‘winters’ Nederland. Natuurlijk is de locatie van belang, maar denk eens aan de marges en het extra resultaat die ijsverkoop u kunnen opleveren. Ik zou zeggen: let’s go ice cream!

Altijd op de hoogte blijven?