IJskoude business

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Hoewel ‘winter’ nog altijd beelden oproept van sneeuwpret, ruiten krabben en Elfstedentochten, wordt dat steeds meer nostalgie: veel basisschoolleerlingen hebben nog nooit natuurijs gezien. Ik vrees dan ook dat de tijd van een ijskoud Nederland ver achter ons ligt en dat de schaatsen alleen nog uit het vet worden gehaald voor een bezoek aan de kunstijsbaan.

Velen vinden dat stiekem wel fijn: geen glibberige gladheid, ellenlange sneeuwfiles of hoge stookkosten. Maar stel nou dat je een bedrijf hebt dat schaatsen produceert. Dan sta je voor een flinke uitdaging: je hele businessmodel aan gort, en daar heb je zelf totaal geen invloed op. Ook dat is ondernemen.

Aan de andere kant: een voordeel van dit natuurverschijnsel is dat de periode waarin consumptie-ijs verkocht wordt veel langer is geworden. Waren ijszaken vroeger rustig een half jaar gesloten, tegenwoordig zie je steeds vaker dat ze hoogstens drie maanden dicht zijn of zelfs gewoon doorgaan met de ijsverkoop. Het businessmodel van ijs is dan ook compleet veranderd. Het gewone ijsbolletje is trendy geworden: in eindeloos veel smaken, met onvoorstelbaar veel bijbehorende dips.

Wat mij opvalt in het buitenland is de variatie aan verschillende manieren van ijsverwerking. Zo heb je de ijsrolletjes die op een koude plaat worden bereid. Bij Looping Good maakt die show onderdeel uit van het concept. Coldstone Icecream in Atlantis Dubai maakt daar ook zo’n show van: kijk eens op YouTube en je mond valt open van de skills van deze medewerkers.

Dichter bij huis zie ik in Italië en Spanje ijsjes die niet in bolletjes maar als bloemblaadjes geserveerd worden. Iets meer werk, maar bijzonder onderscheidend en met meer voldoening.

IJs biedt dus vele kansen, ook in ‘winters’ Nederland. Natuurlijk is de locatie van belang, maar denk eens aan de marges en het extra resultaat die ijsverkoop u kunnen opleveren. Ik zou zeggen: let’s go ice cream!

Dossiers
Lees ook
Ambachtelijk IJscentrum wijzigt coronaprotocol ijssalons per 1 juni

Ambachtelijk IJscentrum wijzigt coronaprotocol ijssalons per 1 juni

De coronamaatregelen voor de horeca worden vanaf 1 juni versoepeld. Daarom past Vereniging Ambachtelijk IJscentrum het bestaande protocol voor ijssalons aan naar de nieuwe voorwaarden. De basis die er al stond, is hiermee uitgebreid. “Dit protocol staat als een huis”, stelt voorzitter Teun Loonen namens de branchevereniging.

Finale Lekkerste Brabantse Worstenbroodje 2020 gaat niet door

Finale Lekkerste Brabantse Worstenbroodje 2020 gaat niet door

Vanwege de coronacrisis gaat de finale van het Lekkerste Brabantse Worstenbroodje niet door. Dat maakt de Stichting Het Lekkerste Brabantse Worstenbroodje bekend.

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Hoe gaan de bakkers om met de coronacrisis?

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Arnhem zijn op korte termijn op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. De werkzaamheden...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn ga je als zelfstandig werkend broodbakker ga jij samen met je collega's het perfecte brood maken. Dit doe je...